Saturday, April 16, 2016

17 APRIL 2016- AHAD- 9 REJAB 1437- TERAPI ALAMI -SIHAT TANPA UBAT - BAB1-ORGAN PENGLIHATAN MATA

Bab1
TERAPI ALAMI ORGAN PENGLIHATAN - MATA

MATA  Cermin HATI.
Dari MATA turun ke HATI.



Jadikan pandangan mata ini seperti mata lebah
Yang hanya mencari
Sesuatu yang baik

Yang hanya melihat
Kebaikan dan
Keistimewaan..kelebihan orang lain



Kenali ORGAN MATA
Mata merupakan organ yang penting dalam kehidupan semua manusia dan haiwan . Oleh itu, organ ini perlu dijaga dengan sebaik-baiknya, kerana tanpanya atau  jika ia tidak berfungsi lagi, maka gelaplah dunia ini. Bayangkan hidup anda tanpa mata.


Mengenal MATA sepintas lalu



Bahagian dALAM  Mata                                                                      BahagiaN lUARMata

Terdapat berbagai jenis penyakit mata, dari kanak-kanak sehingga ke peringkat dewasa dan tua. Ada penyakit yang perlu diubati dengan segera supaya mata tidak menjadi bertambah rosak dan akhirnya buta. Ada yang hanya sekadar kurang jelas penglihatan yang mana ia hanya memerlukan penggunaan cermin mata untuk memperbaiki penglihatannya.

Sekiranya ada tanda-tanda penyakit mata atau sakit mata, segeralah berjumpa dengan doktor atau pakar mata untuk rawatan segera di peringkat awal.
Oleh itu, untuk lebih memahami pelbagai jenis penyakit mata di kalangan kita, berikut dipanjangkan maklumat asas tentang keadaan penyakit mata yang biasa.

Di antara masalah mata yang kerap berlaku di kalangan kita adalah :
·         Rabun dekat ( Miopia )
·         Rabun jauh ( Hipermetropia)
·         Presbiopia
·         Astigmatisme



Masalah  mata dan cara mengatasinya:

§  Rabun dekat (Miopia)
Miopia ialah keadaan  seseorang yang tidak dapat melihat benda yang berjarak jauh. Biasanya terjadi pada pelaja.Boleh diatasi  dengan kacamata berkanta cekung.
§  Rabun jauh (Hipermetropia)
Hipermetropi ialah seseorang yang tidak dapat melihat benda yang berjarak dekat dari mata. Boleh diatasi  dengan kacamata berkanta cembung.
§  Presbiopia
Presbiopia adalah seseorang yang tidak dapat melihat benda yang berjarak dekat mahupun berjarak jauh.Boleh diatasi dengan kacamata berlensa berganda ( Lensa multifokal)  .
§  Astigmatisme                                                                                                    
Astigmatisme adalah  masalah mata yang disebabkan karena ketidakaturan lengkung - lengkung permukaan bias mata yang berakibat cahaya tidak fokus pada satu titik  retina (bintik kuning). Dapat dibantu dengan kacamata silinder.


Tip Membersihkan cermin mata secara alami:
·         Perahan limau di gosokkan pada kaca cermin mata yang kabur berapa ketika . Bilaskan dengan air bersih  dan keringkan.
Hasilnya : Cermin mata lebih terang.










Hindari kebiasaan-kebiasaan buruk untuk merawat mata
Suka membaca buku di tempat redup? Menonton tv dengan jarak sangat dekat? Memainkan handphone saat lampu kamar sudah dimatikan? Mulai sekarang, hindarilah kebiasaan buruk semacam itu.
·         Menonton TV atau Komputer dengan jarak yang tidak terlalu dekat. Sinaran daripada komputer dan TV yang dapat merosakkan  mata . Berehatlah  sekitar 5-10 minit saja setiap 2 jam.
  •  
  • Jangan terlalu lama menatap layar laptop atau komputer. Setelah 20-30 menit beristirahatlah sejenak dan lihatlah pemandangan luar.  Pasanglah filter monitor agar mata tidak silau dan jaga jarak antara mata anda dengan layar monitor.
  • Jika sering beraktiviti di luar rumah, gunakan pelindung berupa kac amata yang dapat melindungi mata dari sinar UV.
  • Jangan terlalu sering menggunakan penitis mata sehingga menjadi tabiat
  • Cukupkan cahaya penerangan saat membaca buku agar otot mata tidak stress dan selalu  tegang. Baca buku dengan jarak sekitar 25-30 centimeter, jangan terlalu dekat karena dapat menyebabkan fungsi mata terganggu.
·         Di saat mata merah,  ais yang dibungkus dalam kain kasa dan lekapkan pada mata  selama 10 minit. Ini akan mencerut pembuluh darah di sekitar mata dan menyebabkan  ia menyusut. Kesejukan ais  akan  mengurangi kemerahan atau dengan menitiskan obat titismata.
·          Terapi Hijau. Memandang tumbuh-tumbuhan berwarna hijau. Ramai orang meletakkan pokok hidup di dalam pejabat atau di atas meja masing-masing. Ia suatu tindakan baik kerana warna hijau memberi kesan ‘sejuk dan nyaman’ kepada mata,  yang secara tidak langsung meredakan ketegangan otot mata. Cubalah .

Jika mata terasa  gatal mungkin disebabkan  debu atau kemasukan partikel, terus bilas dengan air yang mengalir.


Masalah Penglihatan yang Lain.
§  Kerabunan dan kebutaan

Buta bermakna  seseorang tidak dapat melihat benda apapun sama sekali. Buta boleh diakibatkan keturunan, maupun kecelakaan.
 Rabun berarti seseorang hanya dapat melihat dengan samar-samar ataupun kabur.
Orang-orang yang buta mahupun rabun biasanya "membaca" dengan jari-jarinya, iaitu degan menggunakan huruf Braille.
Rabun malam : Penglihatan kabur menjelang malam, akibat kekurangan vitamin A.
§  Buta warna adalah suatu keadaan  dimana seseorang sama sekali tidak dapat membezakan warna  asas, Merah , Biru , Hijau (MBH) .Yang dapat dilihat dengan jelas hanyalah warna hitam, kelabu, dan putih.
 Buta warna biasanya merupakan penyakit turunan dan biasanya berlaku di kalangan   anak lelaki.


Terdapat beberapa jenis penyakit yang berkaitan dengan mata.

·         Degenerasi makula
Degenerasi makula adalah keadaan penyakit mata yang menyerang  pada bahagian makula (titik kuning) sehingga menyebabkan mata  tidak boleh melihat dengan jelas atau penglihatan kabur. Makula merupakan bahagian belakang mata ,yang berfungsi untuk mengirimkan isyarat imej dari mata melalui saraf optik ke bahagian penglihatan otak . Sering berlaku pada warga emas.

 



§  Katarak
§  Katarak adalah su atu penyakit mata di mana lensa mata menjadi keruh dan  kabur karena penebalan lensa mata   dan menjadi sukar melihat   di malam hari. Ia boleh mengakibatkan penglihatan menjadi berkurang dan akhirnya boleh mengalami kebutaan. Mata menjadi sangat sensitif terhadap cahaya. Biasa berlaku i pada orang lanjut usia (lansia).  
·         Glaukoma



Glaukoma adalah keadaan penyakit mata yang menyebabkan mata tidak dapat melihat dalam jangka waktu tertentu. Ini disebabkan ia menyerang pada bahagian saraf optik, akibat tekanan yang terlalu tinggi dalam bahagian mata.
Ablasi Retina
Ablasi  Retina  keadaan di mana retina  kurang menerima bekalan oksigen yang akhirnya boleh menyebabkan kebutaan. Mata seperti melihat bintik-bintik kecil pada pandangan.



Penyakit Graves
Penyakit Graves adalah keadaan terlalu banyak hormonn tiroid yang boleh mempenagruhi semua sistem  terutama sistem keimunan badan . Biasa berlaku pada wanita  sebelum berumur 40 tahun.
Masalah penglihatan akibat penyakit kencing manis-diabetes
Gangguan penglihatan karena diabetes biasanya menyebabkan lensa mata keruh, kekentalan cairan bola mata yang berubah-ubah ,  dimana pengidap  menjadi kabur secara tiba-tiba dalam waktu yang singkat. Ini merupakan  petanda bahawa  kadar gula darah pengidap sedang tinggi mengakibatkan  lensa mata membengkak, sehingga penglihatan menjadi kabur.
Tiga masalah mata besar yang sering terjadi pada penderita diabetes adalah katarak, glaukoma, dan retinopati diabetik.
Retinopati diabetic
Retinopati ini  menjejaskan  salur darah halus mata sehingga menyebabkan kebocoran dan bengkak pada saraf retina. Ada kalanya, ia menyebabkan pendarahan dalam saraf retina serta gel ‘vitreous’ (cecair dalam bebola mata)..Keadaan boleh menjadi bertambah buruk sehingga mata si pesakit menjadi buta.
Gejala

·         Bintik mengambang (floater) pada  pandangan
·         Titik gelap pada bahagian tengah lapangan pandang.
·         Kesulitan melihat di malam hari.
·         Penglihatan kabur, atau bahkan kebutaan.
Kawal  gula secara alami : Mengganti gula biasa dengan daun Stevia 
·         Mengkudu
·         Mahkota Dewa
·         Hempedu bumi
·         Belimbing buluh-belimbing besi
·         Peria- kamba
Merawat Mata Secara Alami dengan Pengambilan  Buah dan Sayur
·         Digalakkan mengamalkan  memakan sayuran terutama  daunan  hijau tua. Sayuran seperti ini kaya dengan Vitamin A serta bahan  lutein dan zeaxanthin, iatu karotenoid yang dapat mengurangi risiko katarak serta degenerasi macula , daya penglihatan yang disebabkan oleh gangguan pada pusat retina mata.  Kumpulan sayuran lain termasuklah lobak merah,
·         Pengambilani buah-buahan seperti  buah ceri dan beri kerena dapat menghalang radikal bebas dari sinar matahari, pencemaran  dan debu yang mata.
·         Bersukan dan mengamalkan juga pengambilan vitamin  seperti vitamin C, E, B6 dan B12.

 LOBAK MERAH ( Daucus carota subsp. sativus )
Famili :  Apiaceae
 Bahasa Inggeris :  Carrot
Seperti yang kita maklum ,  buah dan sayuran yang berwarna oren atau merah adalah baik untuk mata.  Maka digalakkan  pengambilan lobak  merah. Lobak merah mengandungi  beta caroten, yang menghasilkan warna oren cerah  mampu menjaga kesihatan mata, juga menjaga kesihatan otot-otot mata untuk akomodasi  serta menjaga mata daripada masaalah  katarak. Kandungan beta karoten ini juga berkhasiat untuk mengurangkan  risiko degenerasi  manula
 


Hirisan Lobak merah  ternyata sangat mirip sekali dengan bentuk mata kita, bahkan pola garis radialnya pun sama jugak.  





Tomato ( Lycopersicon cycopersicum (L) / Solanum lycopersicum
Famili: Solanaceae
Bahasai Inggeris : Tomato

Tomato diperkaya dengan vitamin A, vitamin C dan lycopene tinggi, merupakan nutrisi penting untuk kesehatan mata.

BAYAM (  Amaranthus gangeticus )
Famili Amaranthacea.
Bahasa Inggeris : Spinach
Bayam dan juga sayur-sayuran berdaun hijau lainnya memiliki banyak nutrisi yang baik untuk mata. Ini termasuklah zeaxanthine, lutein serta  vitamin A , dan Vitamin c yang dapat mencegah penyakit glaucoma.







Brokoli (Brassica oleracea Italica Group )
Bahasa Inggeris : Brocolli
Famili :  Brassicaceae


Sama kandungannya seperti bayam , brokoli mengandung banyak vitamin C , kalsium dan sulforaphane  ,. Ia juga mengandungi  zeaxanthin, dan sulforaphane yang berfungsi seperti “kaca mata hitam” yang melindungi mata dari sinaran uv. Ia juga telah terbukti dapat menurunkan risiko terkena katarak.

Bawang putih ( Allium sativum )
Bahasa Inggeris : Garlic
Famili : Alliaceae
Bawang putih mengandung selenium, vitamin C, vitamin B1, quersitin  dan glutathione  yang penting untuk melindungi lensa mata dari radikal bebas seperti sinar UV. Ia juga menjaga peredaran darah dan dapat memperkuat sel-sel optic dan daya tahan tubuh  yang pastinya  menambahkan lagi pemantapan keshatan mata.





*Sumber Buah-buahan
Buah kedondong (Spondias cythere )
Famili :   Bursaraceae/ Anacardiaceae
Bahasa Inggeris : Kedondong
Adanya kandungan vitamin A pada buah kedondong sehingga berperanan penting dalam  kesehatan mata .. Vitamin ini membantu menyalurkan objek yang diterima oleh retina mata ke otak sebagai imej. Bahan kimia yang berperanan dalam hal ini adalah retinol.
Avokado ( Persea americana )
Famili  : Lauraceae 
Bahasa Inggeris : Avacado

Avakado  atau Alpukat mengandung lutein yang sangat tinggi.Lutein adalah nutrisi penting untuk mencegah katarak dan degenerasi makula.  Kandungan lain yang terdapat pada alpukat adalah vitamin A, vitamin C, vitamin B6, dan vitamin E.








Jagung ( Zea mays)
Famili : Gramineae
Bahasa inggeris :  Maize / Corn
Jagung juga mengandungi sumber beta karoten yang mana merupakan pembentuk vitamin A didalam tubuh anda. Jadi, pengambilan  jagung  juga  boleh  membantu  mencukupi nutrisi yang diperlukan oleh organ mata anda.

Biji bunga matahari (  Helianthus annuus L.)
Famili :  Asteraceae
Bahasa inggeris :  Sunflower seeds
Sejenis kuaci  yang  mengandung banyak selenium, zink  dan vitamin E, yang mampu mencegah katarak dan gangguan mata lainnya, terurtama yang berkaitan dengan factor penuaan. Ia juga mengandungi vitamin B2 berfungsi  untuk mengatasi masalah  ssensitif terhadap cahaya yang disebut  fotofobia.

*Sumber haiwan
Ikan Salmon

Seperti yang sudah diketahui, ikan salmon kaya dengan asid lemak omega-3 yang mampu memelihara kesehatan tubuh secara keseluruhan, termasuk  menghindari gangguan mata kering . Selain itu, salmon juga mengandung asid folik, vitamin A, vitamin D, vitamin B6 dan vitamin B12.

TELUR
Telur memiliki banyak nutrisi berharga untuk mata, seperti vitamin A, zeaxanthine, lutein, lecithin, B12, vitamin D,  zinc dan juga cysteine. Zeaxanthine dan lutein yang terdapat di dalam putih telur (albumin) adalah antioksida terbaik yang dapat mencegah proses degenerasi macular dan penyakit katarak.

COKELAT((Theobroma cacao)
Famili : Sterculiaceae
Bahasa Inggeris : Chocolate

Cokelat  hitam dikatakan mengandungi  flavonoid  yang berfungsi untuk melindungi  salur darah mata  yang membantu menguatkan kornea dan retina . Maka ia penting untuk meningkatkan ketajaman penglihatan.



Terapi Alami Herba

Maka sehubungan itu, andainya anda mengalami sakit mata, terdapat 3 petua yang boleh dicuba.

Antara bahan-bahan utama yang anda perlukan adalah daun bunga melatidaun sirih serta daun sirih muda. Ketiga-tiganya kaedah penggunaannya akan saya sertakan sebentar saja lagi. :)










Menggunakan daun Bunga Melur ( Jasminum sambac)

Famili : Oleaceae
Bahasa Inggeris : Jasmine


Kaedah 1 :


1. Ambil beberapa helai daun bunga Melati (Melur).
2. Bersihkan daun tersebut dan tumbuk ia sampai lumat.

3. Setelah lumat, tampalkannya pada bahagian kening anda.

4. Lakukannya setiap hari. Pastikan anda menggantikannya dengan daun melur yang baru setiap kali mengulangi proses no.1 hingga 3.

Menggunakan daun sirih yang muda ( Piper  betle )

 Famili : Piperaceae

Bahasa Inggeris : Betel leaf

Kaedah 2:

1. Ambil beberapa helai daun sirih yang masih muda.


2. Bersihkannya dan ramas daun sirih tersebut sampai hancur.

3. Rendamkan daun yang telah hancur tadi ke dalam bekas berisi air panas.

4. Kemudian, biarkan ia terendam sehingga air panas tadi bertukar menjadi suam-suam kuku.

5. Setelah itu, tapiskan air rendaman tersebut dengan menggunakan sehelai kain bersih ke dalam satu bekas yang lain.

6. Akhir sekali, rendamkan mata anda ke dalam bekas tersebut sambil mengelipkan mata berulang kali.
Kaedah ini boleh diamalkan setiap hari sehinggalah mata anda sihat.
Kaedah 2
1. Ambil beberapa helai daun sirih.

2. Bersihkan ia dan kemudian rebus daun sirih tadi sampai mendidih. Jangan lupa tambahkan sedikit garam ketika anda merebusnya.

3. Setelah mendidih, dinginkan air rebusan tersebut terlebih dahulu.

4. Seterusnya, tapiskan air rebusan yang telah dingin ke dalam sebuah bekas lain dengan menggunakan kain putih.

5. Akhir sekali, kelip-kelipkan kelopak mata anda ke dalam bekas berisi air rebusan daun sirih yang telah ditapis tadi.

Anda boleh lakukan cara ini sebanyak 3 kali sehari. Buatlah sehingga sakit mata anda beransur pulih.

Menghilangkan lingkaran gelap di bawah mata

MENTIMUN(Cucumis sativus)
Famili : Cucurbitaceae
Bahasa Inggeris : Cucumber

Boleh merawat mata dengan potongan mentimun
·         Pakailah mentimun yang sejuk  yang dihiris untuk melekapkan kepada mata anda.. Tutup kelopak mata dengan hirisan mentimun selama 10 ienit sebelum tidur saat malam hari. Khasiatnya untuk mengurangi kantung mata dan keletihan pada mata.





UBI KENTANG ( Solanum tuberosum )
Famili : Solanaceae
Bahasa Inggeris : Potatoes

Ubi kentang mengandungi enzim katekolase yang boleh mencerahkan kulit.

Caranya:
·         1 bii ubi kentang, dikupas, dibersihkan dan dikisarkan sehingga  halus. Bungkuskan dalam  sehelai kain  lembut dan bersih. Tekapkan pada bahagian lingkaran selama  15 -20 minit. Kemudian , bilas dengan air bersih. Lakukan sehingga  lingkaran gelap tu hilang.
Catatan: Boleh di gunakan   uncang the terpakai..

Untuk menghindarkan kulit berkedut sekeliling mata

·         Lidah buaya (Aloe vera) mengandungi Vitamin A, C dan E dapat membantu dalam meningkatkan testur pada kulit dan juga memelihara kulit.
(Awas ! Jangan sampai masuk ke dalam mata.)

·         Biarkan mata terbuka ketika  berwuduk atau mandi sambil tu membiarkan air wudhuk atau mandian itu mengalir ke mata sambil  kelip-kelipkan  mata untuk beberapa ketika. Didapati berkesan dan mata tidak mudah rabun, walaupun berjam-jam di depan computer.

·         Untuk menyegarkan  mata yang letih atau rasa gatal-gatal , ambil beberapa helai  daun sirih muda. Basuh bersih dan ramas-ramskannya sampai lumat dan didihkan seketika.Airnya ditapis  ke dalam mangkuk dan biarkan suam-suam kuku.Kemudian rendamkan mata atau jiruskan ke mata sambil kelip-kelip mata, berulang kali  ( 3 kali).
Cara cepat menghilangkan sakit mata yang gatal, merah dan bengkak adalah :

Pastikan kesemua baju, tuala dan sarung bantal yang digunakan dibersihkan seberapa segera untuk mengelakkan jangkitan berleluasa.

Basuh tangan dengan kerap dan keringkan dengan sempurna. Lap tahi mata yang berlebihan dengan kertas tisu yang boleh dibuang terus ke dalam tong sampah bertutup.
·         Digalakkan mengamalkan doa ini.
Doa sakit mata

Ya Allah , Tuhan (yang memelihara) manusia, yang menghilangkan kesusahan, sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan tidak ada suatu penyembuhan kecuali kesembuhanMu, sembuh yang tidak diiringi sakit juga penderitaan kecuali kesembuhanNya.
Maka Kami singkapkan daripadamu tutup yang menutupi matamu, maka penglihatanmu pada hari ini amat tajam (Surah al-Qaf : 22).
Maka kelak kamu akan melihat dan mereka pun akan melihat (Surah al-Qalam : 5)
(Ruqyah Asas Perubatan Islam oleh Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din)






No comments: