Monday, April 4, 2016

05 APRIL2016 - 27 Jamidul Akhir 1437 - Hari KESEDARAN AUTITISME - About PERMATA KURNIA

- Hari KESEDARAN AUTITISME



Autisme adalah gangguan perkembangan yang sangat kompleks pada anak, yang gejalanya sudah timbul sebelum anak itu mencapai usia tiga tahun."
"Penyebab autisme adalah gangguan neurobiologis yang mempengaruhi fungsi otak sedemikian rupa sehingga anak tidak mampu berinteraksi dan berkomunikasi dengan dunia luar secara efektif."

"Gejala yang sangat menonjol adalah sikap anak yang cenderung tidak mempedulikan lingkungan dan orang-orang di sekitarnya, seolah menolak berkomunikasi dan berinteraksi, serta seakan hidup dalam dunianya sendiri. Anak autistik juga mengalami kesulitan dalam memahami bahasa dan berkomunikasi secara verbal."

"Gejala autisme sangat bervariasi. Sebagian anak berperilaku hiperaktif dan agresif atau menyakiti diri, tapi ada pula yang pasif. Mereka cenderung sangat sulit mengendalikan emosinya dan sering tempertantrum (menangis dan mengamuk). Kadang-kadang mereka menangis, tertawa atau marah-marah tanpa sebab yang jelas."

Ibu bapa yang ada anak-anak autism pasti tahu macam mana susah nak mengawal tindak-tanduk anak-anak ini . Ramai yang tak tahu anak mereka ada autism semasa dalam peringkat bayi , namun ciri-ciri itu mula kelihatan bila anak berusia 1 hingga 2 tahun . Penulis sendiri mempunyai seorang anak autism , tapi tidak lah di peringkat yang serius dan hanya tahu mengenai sindrom ini bila diberitahu oleh bapa dan mertua mengenai nya.
Bila pengumuman dibuat oleh isteri PM , Rosmah Mansor yang sebuah pusat autism akan ditubuhkan di negara ini sememangnya sesuatu perkara yang melegakan kebanyakkan ibu bapa autism di negara ini . Akhirnya , anak-anak ini akan mendapat pendidikan yang sewajarnya untuk menyediakan mereka berdikari dengan dunia luar. 
Baru-baru ini sebuah bengkel diadakan di ibu negara bagi membincangkan perlaksanaan ko-korikulum PERMATA Kurnia (Autism) . Dari laman web PERMATA ;
Bengkel Pelaksanaan Kurikulum PERMATA Kurnia (Autisme) telah diadakan pada 6 November 2013 di Hotel Seri Pacific Kuala Lumpur anjuran Jabatan Perdana Menteri dan Universiti Kebangsaan Malaysia bersama pemegang taruh bagi mendapatkan input dan juga maklumbalas berkenaan pelaksanaan Program PERMATA Kurnia sebelum dilaksanakan mulai Mac 2015 disamping engagement dengan semua pihak yang berkaitan. 

Pelbagai pihak yang meliputi agensi kerajaan, NGO, pegawai kesihatan, penyelidik dan kumpulan ibubapa telah dijemput.  Pada sesi tersebut, para jemputan telah diberi penerangan berkenaan Program PERMATA Kurnia oleh YBhg. Datuk Seri Siti Azizah Sheikh Abod, Pegawai Khas kepada YAB Perdana Menteri Malaysia merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Program PERMATA.  Disamping itu juga, turut diberi penerangan berkenaan kurikulum PERMATA Kurnia dan juga modul latihan kepada tenaga pengajar.

Pada akhir bengkel ini, pihak penganjur telah menaruh harapan agar semua pihak dapat menyokong dan juga memahami aspirasi Program PERMATA Kurnia.



 Dari petikan artikel di atas , negara akan mempunyai sebuah institusi khas untuk latihan kanak2 autism menjelang Mac 2015.  Negara-negara maju seperti Amerika Syarikat mempunyai banyak pusat2 khas latihan Autism ,  pusat-pusat yang serupa ini di Malaysia memang ada tetapi faham-faham lah yuran yang dikenakan pasti tinggi  dan bukanlah semua ibu bapa anak-anak autism ni dari kalangan orang-orang yang berada. Penubuhan PERMATA Kurnia secara tak langsung dapat memberi sedikit harapan dan keyakinan kepada ibu bapa anak-anak Autism ini yang anak-anak mereka pasti boleh berdikari dan bercampur dengan masyarakat luar kelak selepas mendapat latihan dan pendidikan di pusat PERMATA Kurnia .




PERMATA Kurnia is part of the PERMATA programme and as the Patron of PERMATA Programme, YABhg. Datin Paduka Seri Rosmah Mansor’s interest in autism came about when she visited a centre for children with autism managed by a non-profit organisation in Malaysia in 2012. While she understood their good intentions to give the best to the children, they had insufficient resources and facilities to do so. The learning environment at the centre was not conducive to the children’s development and the facilities were inadequate compared to other established centres around the world. Hence, it is for this very reason that she is extremely determined to set up a centre that can provide children with autism and the families with excellent and conducive learning environment.
Hence, through research, observations, visits and learning from the experience of others, PERMATA decided to establish a centre which primarily aims at enhancing awareness on ASD and provides early intervention to help children with ASD develop their fullest potential, and to prepare them for mainstream primary school education.
PERMATA literally means “jewel” signifying that children are the jewels of the nation while “Kurnia” means a special gift. We chose the word “kurnia” because these children are special gifts for us to accept them as they are and to nurture them to the best that we can. We have the power to unlock their potential and nurture them into wonderful, productive citizens who are able to contribute to society.
The primary aim of PERMATA Kurnia is to enhance awareness on autism. It is a well thought and comprehensively designed programme. PERMATA has collaborated with Autism Speaks, an international autism advocacy organization based in the United States.PERMATA Kurnia also receives unwavering support and assistance from the Prime Minister’s Department, Ministry of Women, Family and Community Development, Ministry of Education, Ministry of Health, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) and also NGOs.

PERMATA Kurnia is established to meet the following objectives

  • To educate children with autism to become independent, contributing members of society
  • To empower parents to enable them to provide appropriate care giving to nurture their children’s development
  • To provide training and consultation to teachers and therapists on evidence-based strategies in educating children with autism
  • To heighten public awareness on autism and the challenges faced by individuals with autism and their families
  • To become a model for future centres throughout the country






No comments: