Monday, September 14, 2015

Perihal Ulat RUMBIA sabah- Ulat Sago - Resipi

Bagi Orang Islam ...HARAM di makan Yaaa...

Jadi tidak perlu coba yaa...hiiii...


Ulat rumbia

 

 

 Pokok Rumbia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ulat rumbia atau dikenali sebagai Butod di Sabah ialah sejenis ulat yang makan dan tinggal di dalam pokok rumbia.
Ulat rumbia biasanya memakan batang rumbia yang reput. Bagi penggemar makanan eksotik dan kaum Kadazan-Dusundi Sabah, ulat rumbia adalah makanan yang istimewa kerana mempunyai khasiat protien yang tinggi. Proses untuk mendapatkan ulat rumbia ini bukanlah mudah kerana pokok rumbia mestilah ditebang terlebih dahulu untuk dijadikan tempat bertelur oleh "indungnya" .
Proses ini biasanya memakan masa kira2 sebulan atau lebih selepas pokok rumbia atau "polod" ditebang. Kita biasanya akan mengetahui batang rumbia itu mempunyai "butod" dengan cara mendengar atau melihat adanya "indung" berterbangan di kawasan itu. Ulat rumbia biasanya akan mengeluarkan bunyi apabila memakan batang rumbia tadi.
Ulat rumbia ini bolehlah dimakan mentah-menta tetapi harus dibersihkan terlebih dahulu atau dimasak. Biasanya ulat rumbia akan ditumis dengan minyak sehingalah garing. Ulat rumbia yang telah dimasak sangat sedap dihidangkan dengan nasi panas atau bagi kebiasaan kaum Kadazan Dusun, ulat rumbia seringkali dijadikan "pusas" dalam upacara keramaian.
Di Sabah, terdapat Pesta Rumbia yang hanya diadakan setahun sekali di Pekan Kuala Penyu. Antara yang ditunjukkan adalah cara membuat sagu dari pokok rumbia.

 Halal -haram hukum makan Ulat Sago

Cara Masak BUTUD

No comments: