Thursday, October 15, 2015

HARI PEMBASMIAN KEMISKINAN ANTARABANGSA 2015

Terus maju..ke depan..jangan lagi toleh ke belakang...


Hari Pembasmian Kemiskinan Antarabangsa 2015

Pembasmian Kemiskinan Antarabangsa (Hari Antarabangsa Pembasmian Kemiskinan), juga dikenali sebagai Hari Kemiskinan Antarabangsa atau Pembasmian Antarabangsa Hari Kemiskinan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di 22 Disember, 1992 mesyuarat, pada 47/196 dari tahun 1993 hingga Oktober setiap tahun 17 Mei sebagai Hari Kemiskinan Antarabangsa untuk membangkitkan dunia sekatan, penduduk global diskriminasi dan perbezaan kekayaan disebabkan oleh pemusatan kekayaan, perhatian kelas negara dan sosial, mengkaji semula dan bantuan. Meningkatkan kesedaran mengenai pembasmian kemiskinan global, mengingatkan semua orang terus 2015 "1. Perkadaran penduduk yang hidup dengan pendapatan kurang daripada $ 1 sehari untuk hidup separuh 2. Perkadaran orang yang mengalami kelaparan," kedua-dua gol. Untuk ulang tahun ini Pertubuhan Bangsa-Bangsa Syarikat memasuki ke dalam tema setiap tahun.



Pengenalan ringkas

Untuk perhatian masyarakat antarabangsa kepada masalah kemiskinan, kemiskinan menggerakkan negara-negara untuk mengambil tindakan konkrit untuk menggalakkan dan memudahkan kerja-kerja membasmi kemiskinan di seluruh dunia, 22 Disember, 1992, ke-47 Bangsa-Bangsa Bersatu Perhimpunan Agung Jawatankuasa Kedua Bangsa-Bangsa Bersatu (Ekonomi dan Kewangan) daripada disyorkan untuk menentukan tahunan 17 Oktober sebagai "Pembasmian Kemiskinan Antarabangsa" (Hari Antarabangsa Pembasmian Kemiskinan), memerlukan negara anggota untuk publisiti dan menggalakkan usaha-usaha global untuk membasmi kemiskinan, untuk mengambil tindakan konkrit untuk membantu golongan miskin.

Maklumat Latar Belakang

Oktober 17, 2007 adalah ke-16 Bangsa-Bangsa Bersatu ditubuhkan Pembasmian Kemiskinan Antarabangsa. Hari Antarabangsa Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Penghapusan Kemiskinan tema sebagai "hak asasi manusia yang lemah dan maruah."

Aktiviti Hari Antarabangsa bagi Penghapusan Kemiskinan dapat dikesan kembali ke tahun 1987. 17 Oktober pada tahun itu, 100,000 orang berkumpul dalam "Perisytiharan" telah ditandatangani di Paris Le Pedro Square, mereka mendakwa bahawa kemiskinan adalah melanggar hak asasi manusia, dan berjanji untuk bekerja bersama-sama untuk melindungi hak asasi manusia bagi golongan miskin, dan selepas itu setiap tahun 17 Oktober, orang yang diadakan dalam aktiviti-aktiviti yang berkaitan, untuk menyatakan kebimbangan dan perpaduan dengan golongan miskin mereka. 22 Disember, 1992, ke-47 Bangsa-Bangsa Bersatu Perhimpunan Agung memutuskan kepada 17 Oktober setiap tahun sebagai Pembasmian Kemiskinan Antarabangsa bertekad untuk menarik perhatian kepada masalah kemiskinan, dan menggalakkan pembasmian kemiskinan global.

Kemiskinan adalah salah satu masalah yang paling serius yang dihadapi dunia hari ini. Matlamat Pembangunan Milenium Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 2000 menetapkan bahawa sebelum tahun 2015 akan mengurangkan tahap kemiskinan global separuh. Usaha-usaha organisasi kebangsaan dan antarabangsa, pengguna global

Selain kemajuan yang dicapai dalam kemiskinan, tetapi masih jauh untuk pergi. Menurut laporan PBB yang dikeluarkan pada September 2008, dan 1990-2005, jumlah penduduk dunia dalam kemiskinan jatuh 1800000000-1400000000 pada tahun 2015 boleh dikurangkan kepada 900 juta. Walau bagaimanapun, pengurangan kemiskinan di banyak kawasan terutamanya di Asia Timur, terutamanya China, dan untuk mengurangkan kemiskinan di bahagian-bahagian lain magnitud adalah jauh lebih rendah. Di sub-Sahara Afrika dan negara-negara CIS, jumlah orang miskin meningkat, tidak jatuh. Selain itu, usaha untuk menghapuskan kemiskinan, masyarakat antarabangsa juga menghadapi cabaran baru seperti tenaga dan harga makanan dan kelembapan ekonomi global dan sebagainya prospek tidak yakin. Memandangkan 2008 merupakan "UDHR" Menjelang ulang tahun ke-60 Hari Antarabangsa Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Penghapusan kempen Kemiskinan menonjolkan tema hak asasi manusia sekali lagi. Bangsa-Bangsa Bersatu berkata masyarakat antarabangsa menyedari bahawa kemiskinan adalah melanggar hak asasi manusia, untuk menggalakkan dan melindungi hak asasi manusia menyumbang kepada pembasmian kemiskinan. Pelanggaran hak asasi manusia sebab-sebab kemiskinan adalah kedua-dua sebab dan akibat kemiskinan membawa. Orang miskin sering terpinggir, kesusahan hidup, hak-hak mereka sering sukar untuk dijamin. Oleh itu, selaras dengan Bangsa-Bangsa Bersatu menyeru orang untuk menghormati dan melindungi hak asasi manusia bagi golongan miskin, "Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat", cuba untuk membantu mereka untuk menghapuskan.

Situasi antarabangsa

15 Oktober 2005, ramai mangsa banjir berhampiran bandar utara Bangladesh Rangpur menunggu bekalan bantuan. Bencana alam yang kerap di Bangladesh, ramai orang yang berjuang untuk terus hidup dalam yang paling asas, terdapat kira-kira dua per sepuluh daripada orang dibelenggu oleh kemiskinan.

Mac 1995, Sidang Kemuncak Dunia Bangsa-Bangsa Bersatu Pembangunan Sosial pada tahun 1996 sebagai "Tahun Antarabangsa pembasmian kemiskinan" yang; Pada bulan Disember, Perhimpunan Agung PBB seterusnya 1997-2006 dikenal pasti sebagai yang pertama "International pembasmian Dekad kemiskinan."

Kemiskinan adalah salah satu cabaran yang paling serius yang dihadapi dunia hari ini. Data yang dikeluarkan oleh Bangsa-Bangsa Bersatu, dunia telah mencapai kemajuan dalam pembasmian kemiskinan, tetapi negara-negara dalam mengurangkan kemiskinan, meningkatkan keadaan kesihatan dan sebagainya lagi yang perlu dilakukan. 1 bilion orang di seluruh dunia masih hidup di bawah garis kemiskinan yang melampau, 852 juta orang kelaparan setiap tahun kira-kira 500 juta kanak-kanak mati kelaparan dan pemakanan tidak seimbang. Terdapat 600 juta orang di seluruh dunia hidup dalam berbahaya kepada kesihatan dan kehidupan alam sekitar, 1.1 bilion orang tidak mempunyai akses kepada air minuman yang selamat dan 2.6 bilion orang kekurangan sanitasi asas.

Di samping itu, ketidakseimbangan yang serius dalam pelbagai rantau di trend pembangunan dunia. Antaranya, Asia telah mencapai kemajuan besar dari segi kemiskinan, dan kemiskinan, kelaparan, penyakit dan masalah-masalah lain yang dihadapi oleh benua Afrika masih suram. 49 LDC di dunia, 34 negara-negara di Afrika. Sejak tahun 1990, mengurangkan jumlah 132 juta orang yang sangat miskin di dunia, tetapi kemiskinan di sub-Sahara Afrika telah menurun 227,000,000-313000000.

Kemiskinan adalah "krisis senyap" bukan sahaja serius menghalang pembangunan sosio-ekonomi negara-negara miskin, adalah salah satu punca utama konflik serantau semasa, kemerosotan alam sekitar dan penyebaran keganasan dan isu-isu lain. Selama bertahun-tahun, masyarakat antarabangsa untuk membuat usaha-usaha positif untuk membasmi kemiskinan. Penghapusan kemiskinan telah menjadi isu penting juga dibincangkan dalam PBB dan organisasi antarabangsa yang lain. "Bantuan 90 pada tahun 1990 untuk membangunkan" Dekad Antarabangsa bagi Strategi Pembangunan Keempat Bangsa-Bangsa Bersatu "," sesi khas kelapan belas Pengisytiharan Perhimpunan Agung pada "Persidangan Kedua pada LDC diadakan di Paris pada tahun 1990 dan dibangunkan oleh yang paling dikekalkan NPAs ekonomi "dan dokumen lain dianggap pembangunan dan pembasmian kemiskinan di negara-negara membangun sebagai objektif utama pembangunan antarabangsa dan kerjasama antarabangsa dalam bidang keutamaan strategi. 1995 Bangsa-Bangsa Bersatu Sidang Kemuncak Dunia bagi Pembangunan Sosial memberi tumpuan kepada pembasmian isu-isu kemiskinan, keharmonian sosial dan pembangunan mempromosi, dan diterima pakai dan "Program Tindakan", "Perisytiharan" sambil mengenal pasti tahun 1996 sebagai Tahun Antarabangsa untuk membasmi kemiskinan, 1997-2006 sebagai Dekad Antarabangsa penghapusan kemiskinan. September 2000, Sidang Kemuncak Milenium PBB sebulat suara mengamalkan "Matlamat Pembangunan Milenium", yang dijanjikan sebelum dunia pada tahun 2015 kemiskinan dan kelaparan separuh. 2005 untuk mencapai Matlamat Pembangunan Milenium adalah untuk menggalakkan tahun kritikal. Bangsa-Bangsa Bersatu berharap untuk membasmi kemiskinan melalui peringatan Hari Antarabangsa, menggesa masyarakat antarabangsa untuk mengambil langkah-langkah yang berkesan untuk berjanji menjadi kenyataan, mengikut jadual untuk mencapai Matlamat Pembangunan Milenium.

Pengamal

Sejak pembaharuan dan membuka, terutama sejak tahun 1986, China telah komited untuk proses pembangunan ekonomi dan sosial yang komprehensif, pelaksanaan yang miskin di luar bandar untuk menangani masalah makanan dan pakaian sebagai sasaran utama yang terancang, dianjurkan pembangunan berskala besar kemiskinan, 20 tahun, bilangan mutlak rakyat miskin di luar bandar China jatuh 125000000-23650000, penurunan sebanyak 1 juta orang; kadar kemiskinan mutlak luar bandar menurun sebanyak 14.8% kepada 2.5%.

China Kemiskinan dan Pembangunan pencapaian yang luar biasa, pembasmian kemiskinan lalu 20 tahun kerja pembangunan, Dewan Negara Kemiskinan Pejabat Pengarah Liu Jian berkata: pembasmian kemiskinan dan pembangunan kerja China hati yang pemanasan sebab yang besar, menggalakkan pembangunan diselaraskan ekonomi negara, perpaduan negara, kestabilan sosial dan penyatuan sempadan, untuk orang ramai daripada parti dan kerajaan yang dihantar panas.

Pengeluaran dan keadaan hidup asas di kawasan miskin telah bertambah baik untuk memenuhi keperluan asas yang paling penting orang ramai. Pada akhir tahun 2005, pembasmian kemiskinan dan pembangunan kerja negara di kampung-kampung sebagai daerah-daerah utama unit, jalan raya, elektrik, telefon, televisyen boleh menerima suatu kadar yang dicapai 79%, 95.8%, 73.8% dan 87.6%; daerah-daerah utama 70 peratus isi rumah mempunyai akses kepada air minuman yang selamat, tumpuan di daerah-daerah barat gersang, minum nisbah air paip mencapai 38.7% daripada isi rumah.

Begitu juga, pelbagai tanggungjawab sosial telah pembangunan besar di kawasan miskin, kawasan-kawasan miskin untuk meningkatkan kualiti asas penduduk. Pada akhir tahun 2005, pembasmian kemiskinan dan pembangunan kerja negara memberi tumpuan kepada kadar daerah sekolah-kanak di sekolah 94.7% pekerja muda yang telah menerima latihan dalam teknik pertanian dan kemahiran, bahagian pekerja semakin meningkat dari tahun ke tahun. 73.2 peratus daripada kampung-kampung pentadbiran mempunyai klinik kesihatan daerah utama, 74.6% daripada kampung-kampung mempunyai doktor atau kesihatan pekerja yang layak. Meningkatkan kualiti golongan miskin untuk membina kapasiti pembangunan diri, untuk mengubah nasib mereka untuk mewujudkan keadaan.

Kemiskinan seluruh kampung sebelum juruterbang bermula, Sichuan Yilong Kuil Huang adalah sebuah perkampungan kayu api biasa luar bandar minum air bagi orang-orang dan ternakan, petani kecil 'Wells pendapatan, bencana pertengahan lebih "desa. Sejak Julai 2005, satu pelaksanaan perintis keseluruhan masyarakat kampung luar bandar, dari awal untuk menyelesaikan masalah air minuman untuk penduduk kampung, pembinaan jalan-jalan kampung, pencerna, pembangunan sokongan Arnab, babi, industri buah-buahan. Yilong keseluruhan pembasmian kemiskinan kampung dan pembangunan bagi menggalakkan pelaksanaan perubahan pada masa lalu penggunaan dana anti-kemiskinan pendekatan terpencar, membolehkan petani untuk menguasai kemahiran praktikal. Liu Jian berkata: "Pembangunan pembasmian kemiskinan, kemiskinan adalah untuk menggerakkan organisasi untuk meningkatkan pengeluaran dan hidup syarat-syarat asas bagi orang ramai, meningkatkan pengumpulan diri dan perkembangan diri."

Pelaksanaan LGOP daripada latihan tenaga buruh petani miskin "pelan hujan," 10% daripada dana kewangan ini akan digunakan untuk latihan, dan berusaha selepas lima tahun, supaya setiap isi rumah miskin mempunyai tenaga kerja yang terlatih untuk mencapai pemindahan dan pekerjaan. Dan negara ini mendapati hampir 800 pangkalan latihan Kemiskinan, dibina negara, wilayah, perbandaran dan daerah tahap di kawasan miskin rangkaian latihan pekerja, terlatih 3180000 miskin petani tenaga kerja. Daripada "makanan dan pakaian" kepada "menyelesaikan dan menyatukan makanan dan pakaian," pembaharuan sistem pengurusan luar bandar bermula pada tahun 1978, untuk menyelesaikan masalah kemiskinan di kawasan luar bandar untuk mencari jalan keluar. Untuk tahun 1985, pendapatan bersih per kapita luar bandar petani meningkat sebanyak 2.6 kali, golongan miskin tidak mempunyai makanan yang cukup dan pakaian menurun 250,000,000-125,000,000 orang.

Pada tahun 1986, China mula berorientasikan pembangunan pengurangan kemiskinan berskala besar. Selepas lapan tahun usaha tak henti-henti, menjelang akhir tahun 1993, golongan miskin luar bandar merosot 125000000-80000000, bahagian daripada jumlah penduduk luar bandar berkurangan daripada 14.8% kepada 8.7% pada tahun 1994, "Rancangan 8-7 Negeri" mengumumkan pelaksanaan, menyatakan dengan jelas bahawa berusaha untuk tujuh tahun atau lebih, pada dasarnya menyelesaikan masalah makanan dan pakaian golongan miskin luar bandar, sehingga akhir 2000, "lapan tujuh" Kemiskinan pada dasarnya dicapai, kemiskinan luar bandar negara jatuh kepada lebih daripada 3000 orang.

Pada tahun 2001, "China Luar Bandar Kemiskinan dan Pembangunan (2001-2010)" telah diisytiharkan sebagai simbol, pembasmian kemiskinan dan pembangunan telah memasuki satu fasa baru penyelesaian dan penyatuan kedua-dua makanan dan pakaian, pihak berkuasa mengenalpasti 148 000 kampung-kampung miskin sebagai tumpuan sokongan, tenggelam graviti, kampung-kampung dan isi rumah, yang bertujuan untuk mengambil langkah-langkah lebih disasarkan untuk membantu, menggerakkan semangat rakyat dan meningkatkan kecekapan penggunaan sumber kemiskinan untuk memastikan kemajuan lancar pembasmian kemiskinan dan pembangunan.

17 Oktober 2012 adalah Antarabangsa Pembasmian Kemiskinan 20, Pengurangan Kemiskinan dan Pembangunan Forum yang diadakan di Beijing. Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China, Naib Perdana Majlis Negeri Kumpulan Kemiskinan dan Pemimpin Kemajuan Hui Liangyu Terkemuka berkata kerajaan China mengikut keperluan konsep pembangunan saintifik, mematuhi pembangunan orang-oriented, menyeluruh, selaras dan mampan perhatian yang lebih, perhatian yang lebih kepada perancangan keseluruhan, lebih penekanan kepada keselamatan dan memperbaiki kehidupan rakyat, pengurangan kemiskinan menerima pakai satu siri inisiatif utama untuk mewujudkan persekitaran yang baik untuk pembangunan kawasan-kawasan miskin dan orang-orang miskin, lebih banyak peluang pembangunan. Kami komited untuk mengembangkan pekerjaan, banyak buruh dari pertanian kepada industri menengah dan pengajian tinggi, dari luar bandar ke bandar, kawasan dibangunkan beralih daripada kawasan yang dilanda kemiskinan, dan menggalakkan pertumbuhan pesat pendapatan golongan miskin. Kami komited untuk mempromosikan pembangunan bandar dan luar bandar, pengeluaran makanan telah mencapai pengeluaran lapan tahun berturut-turut dan pendapatan petani untuk mencapai pertumbuhan yang lebih cepat selama lapan tahun berturut-turut, pelbagai tanggungjawab sosial dan infrastruktur di kawasan luar bandar telah meningkat dengan ketara. Kami komited untuk menggalakkan pembangunan wilayah yang diselaraskan, meningkat menyokong infrastruktur serantau di Barat, persekitaran ekologi, ciri-ciri industri, supaya wilayah barat untuk lebih melibatkan diri dalam proses pembangunan. Kami komited untuk melaksanakan program-program pengurangan kemiskinan berskala besar, peningkatan tahap dana kewangan, mematuhi pembasmian kemiskinan berorientasikan pembangunan dan keselamatan sosial digabungkan untuk membolehkan golongan miskin luar bandar untuk faedah yang lebih baik daripada pembangunan ekonomi dan sosial. [1]

Hui Liangyu menegaskan bahawa China dan dunia perlu meningkatkan pembangunan inklusif, perubahan dalam pembangunan, meningkatkan kualiti pembangunan, dan meningkatkan kesejahteraan rakyat. Dia membuat tiga cadangan: Pertama, mendalamkan pembaharuan, penubuhan sistem ekonomi memihak kepada golongan miskin, memberi tumpuan kepada menyediakan perkhidmatan awam yang sama bagi golongan miskin, untuk pembasmian kemiskinan melalui pembinaan institusi. Kelebihan Kedua, memberi tumpuan kepada meningkatkan kualiti pertumbuhan ekonomi, berdasarkan pelarasan yang munasabah kekayaan sumber struktur industri, pembangunan diselaraskan industri modal, teknologi dan intensif buruh. Ketiga, mekanisme inovatif untuk mengukuhkan pertukaran dan kerjasama antarabangsa dalam bidang pengurangan kemiskinan. [1]

Tema kalendar

2007 World Pembasmian Kemiskinan Tema: kemiskinan adalah ejen perubahan. (Bertujuan untuk menekankan pembasmian kemiskinan di golongan miskin diri mereka peranan boleh ditukar ganti.)

2008 Dunia Pembasmian Kemiskinan Tema: hak asasi manusia yang lemah dan maruah.

Dunia 2009 Pembasmian Kemiskinan Tema: suara anti-kemiskinan kanak-kanak dan keluarga. (Pelaburan dalam anak-anak, hak kanak-kanak, yang merupakan salah satu cara yang paling pasti untuk menghapuskan kemiskinan.)

Dunia 2010 Pembasmian Kemiskinan Tema: merapatkan jurang antara kemiskinan dan kerja yang bersesuaian. (Bertujuan untuk merayu kepada negara-negara berkenaan pekerjaan, usaha untuk mewujudkan lebih banyak dan lebih baik kerja)


No comments: