Friday, January 12, 2018

Jom kenali KEMBOJA - PLUMERIA di Laman WOFA

Salam THRM. Jom kenali KEMBOJA  - PLUMERIA di Laman WOFA


Nama Tempatan: KEMBOJA
Nama Saintifik : Plumeria rubra
B. Inggeris : Frangipan

Nama lain:
  • Bunga Semboja (Jawa), Bunga Jebun (Bali), Bunga Samoja (Sunda), Bunga Lomilate(Gorontalo), Bunga Campaka (Madura), Bunga Pandam (Minangkabau), Bunga Kolosusu (Minahasa), Bunga Capaka Kubu (Tidore).
Famili: Apocynaceae

Asal-usul: Amerika Tengah

Info-flora:

Bunga kemboja (bahasa Inggeris: frangipani atau plumeria) selalu dikaitkan dengan kawasan perkuburan di Malaysia. Ia juga dikenali sebagai Cempaka Kubur. Oleh yang demikian pokok bunga kemboja jarang ditanam di halaman-halaman rumah. Saiz pokok ini besar.  Yang biasa dijumpai di perkuburan Islam ,jenis bunga putih kekuning-kuningan dan saiznya kira-kira 8 cm.
  • Bunga Kamboja ditemukan oleh seorang Botani asal Prancis yang bernama Charles Plumier di abad ke-16.

**Nostalgia :  Kunjungan saya di Bali tiga tahun yang lalu, saya perhatikan  kebanyakan  rumah atau pinggiran jalan banyak ditanam pokok kemboja  jenis putih kekuningan ini. Gadis penari Bali tradisi gemar menyelitkan bunga kemboja ini di telinga.
Tak nampak jenis yg lain.

Jenis-Jenis

Bunga kemboja tidak hanya terdiri dari satu jenis saja melainkan bermacam-macam, diantaranya termasuklah


  • Plumeria Bali-Whirl. Bunga kamboja ini memiliki mahkota yang bertumpuk, sedang cara memperbanyak serta melestarikannya adalah dengan mencantaskannya.

  • Plumeria Acuminata, bentuk mahkotanya membulat serta bahagian hujungnya menggulung.

  • Plumeria Acutifolia, bau bunganya harum dan berkhasiat untuk obat kencing nanah, bengkak serta bisul.[3] Bunga kamboja jenis ini sering digunakan untuk upacara keagamaan oleh orang Bali.

  • Plumeria Cendana, walaupun berbau harum tetapi getahnya mengandung racun yang dapat menimbulkan rasa gatal.

  • Plumeria Kok Putih, bunga kemboja ini sekalipun sudah mekar tetap terlihat agak kuncup.  

Ringkasnya;  Jenis species yang lain:
Plumeria alba
Plumeria inodora
Plumeria obtusa
Plumeria pudica
Plumeria rubra
Plumeria stenopetala
Plumeria stenophylla







Info-khazanah Pantun Melayu :

Sungguh tinggi pohon merbau, 
Tinggi tak sama pohon kemboja;

 Berapa tinggi terbang bangau,

 Akhirnya kebelakang kerbau juga.

 (Loo Mun,1968: 13) 







  • Ada pohon kemboja yang daunnya lebar dengan ujung lancip, ada kemboja yang daunnya kecil dan lonjong dengan ujung tumpul. 
  • Kembang bunga kamboja memiliki aneka warna, dari mulai putih, kuning, merah dan merah muda atau kombinasi dari warna-warna tersebut.
  • Sama seperti tanaman hias lainnya, misalkan bunga melati dan bunga kenanga, bunga pohon kamboja juga menyebarkan wangi yang khas. 
  • Selain bermanfaat sebagai tanaman hias, bunga kamboja juga sering digunakan sebagai obat tradisional untuk mengatasi beberapa penyakit.
  •  Diantaranya bisul, kencing nanah (Gonorrhea), bengkak, kutil, kapalan, menghaluskan kulit dan frambusia.

  • Bahagian tanaman yang digunakan sebagai ubatan adalah akar, daun, getah, serta kulit pohonnya. 
  • Getah Pohon Kamboja (Plumeria acuminata) mengandungi bahan kimia  sejenis karet, triterpenoid amyrin, lupeol, kautscuk dan damar. 
  • Kandungan minyak meruapnya terdiri dari geraniol, sitronellol, linallol, farnesol dan fenetilalkohol.
  • Bahan-bahan  tersebut bersifat antipiretik (menurunkan demam), antiinflarnatif (mengatasi radang), dan analgesik (meredakan rasa sakit).
  • Oleh itu   bunga kemboja berguna untuk mengurangi masaalah  haid dan mencegah rasa pitam , pengsan  akibat udara panas atau terkena sinar matahari (heat stroke).

Info-Xtra:

  • Di Taiwan, Japan, dan China , bunga kemboja dijadikan minyak wangi, minuman teh dan biorepelen (ubat nyamuk)
  • Bunga Kemboja sebenarnya termasuk jenis bunga yang edibel seperti   bunga pepaya dan bunga turi
## Tapi saya tak bisa makan yaa..sebb tak biasa..Belum cuba..belum tahukan..
Fikir banyak kali jugak...sebb dalam fikiran bukan BUNGA TELANG...kerana En Zakaria (nostalgia TBKl) makan depan audience.

Terapi Alami  pohon Kemboja:
Khasiat Bunga Kamboja
Plumeria acutufloria

1. Mengobati Bisul

Untuk mengobati bisul dengan bunga kemboja, boleh dilakukan dengan dua cara. 

 Cara 1: Guna daunnya.

  • Menggunakan daun kemboja dan minyak kelapa. Daun kemboja dilumatkan dan diolesi dengan minyak kelapa, kemudian ditempelkan pada bahagian tubuh yang ditumbuhi bisul. Setelah kering ganti dengan daun yang lain.

Cara 2: Gunakan getahnya


  • Menggunakan getah pohon kamboja. Ambil getah kemboja terus dari pohonnya dan dioleskan pada bahagian tubuh yang ditumbuhi bisul.

2. Mengatasi Bengkak
 Gunakan  kulit pohon kemboja.


  •  Ambil 1 siatan kulit pohon kamboja kemudian ditumbuk hingga halus. Rebus dengan setengah cerek air hingga mendidih. Air tersebut digunakan untuk merendam bagian tubuh yang bengkak jika memungkinkan. Jika tidak, gunakan untuk mengompres.
3. Luka , Puru 
  • Guna kulit pohon kemboja, kemudian ditumbuk halus dan direbus dengan 1 cerek air sampai mendidih. Air tersebut digunakan untuk mandi dan menggosok bahagian tubuh yang luka.
4. Kencing Nanah (Gonorrhea) 
    Cara: Gunakan akarnya.

  • Cuci bersih 1 potong akar pohon kemboja, kemudian direbus dengan dua gelas air hingga mendidih sehingga tinggal 1 gelas. Air ramuan tersebut diminum satu kali sehari sebanyak 1 cawan.
5. Mengobati Sakit Gigi Berlubang
      Cara: Guna getahnya 
  •  Ambil getah pohon kemboja menggunakan kapas, kemudian kapas tersebut dipakai untuk mencocok gigi yang berlubang.
6. Menghilangkan Tahi Lalat juga kutil
       Cara: Guna getahnya.
  • Ambil getah kamboja menggunakan kapas, kemudian tempelkan pada tahi lalat. Lakukan secara rutin sampai tahi lalat hilang dengan sendirinya

7. # Melembabkan kulit

  • Bunga kemboja memang kaya dengan  kandungan emolien dan vitamin E.  Ia boleh  melembabkan, melembutkan, serta menambah nutrisi dan menjaga kekenyalan kulit.

Bunga Kamboja yang dikeringkan  dikatakan  sangat bermanfaat untuk menurunkan suhu tubuh, mengobati radang gusi atau t

sakit tekak, bibir pecah-pecah, dan penambah nafsu makan

Info-tambahan :

  •  Getah bunga kemboja mengandungi bahan kimia glikosida bersifat toksik juga. Tapi digunakan sebagai penawar sakit gigi atau ubat luka apabila dengan dos yang betul. Gunakanlah sekadarnya .
  • **Tapi awas yaa. getah bunga kamboja ini  tidak boleh terkena mata ,sebab dikatakan boleh mengakibatkan masaalah kebutaan.
Sumber rujukan :manfaat.co.id/16-manfaat-bunga-kamboja-serta-bagian-lainnya.




Cara menanam dan merawat Pokok Kemboja

                                                                
    Bunga kemboja sebagai Biorepelen- Anti Nyamuk

Manafaat Bunga kemboja utk kesihatan dan kecantikan.



Lagu Sekuntum Bunga Kemboja Yang Gugur -oleh HJAZ

# Sungguh syahdu lagu nasyid ni. Terkesan dihati ini

#Nostalgia: Mengingatkan saya kepada ustaz Azri ( Rabbani) yang telah  kembali ke rahmatullah pada  13 Ogos 2009, ketika berusia 40 tahun - Ingat sangat sebab terima berita pemergian beliau, ketika saya  berada di wad DENGGI- Kena Denggi.  di Hospital Serdang . Al-fatehah.



#Saya peminat tegar Ustaz Azri ni. Rasa sangat kehilangannya..sebab 2 kali berpeluang bersua muka- bersembang  dengan beliau,
 Nostalgia: Semasa membuat perrsembahan di SMKJ3 20 tahun yg lalu.
Dan juga ketika menerima undangan membuat persembahan  aktiviti AMPAC , iaitu program melibatkan anak saya  Syahira,  yg dianjurkan oleh  AMPAC-ANNUR
.- Siap  borong banyak produk Rabbani. Itulah kali terakhir dapat menatap wajah Allahyarham.  Al-fatehah.

Video kenangan terakhir Allahyarham dengan Rabbani- Mana Milik Kita



2 comments:

Nur haura afeeya said...

Slm

Nur haura afeeya said...

Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dari kanser.
..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………....
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
..........................................................................
▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
..........................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................
Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570