Friday, January 19, 2018

Jom kenali Flora BUNGA KEMUNING di Laman WOMA- Wangian- Terapi Alami

Salam THRM.Jom kenali Flora  BUNGA KEMUNING di Laman WOMA- Wangian- Terapi Alami


Nama tempatan : Bunga Kemuning
Nama saintifik : Murraya paniculata
Nama lain : Pok Sedap Malam

Bahasa Inggeris: Orange Jasmine

Order; Sapindales

Famili:: Rutaceae ( Famili Citrus)

 ·        Pokok Kemuning adalah sejenis tumbuhan renek yang tumbuh liar di semak belukar, tepi hutan atau ditanam sebagai tanaman hiasan atau dijadikan tanaman pagar.
·        Sekali pandang pokok ini seperti pokok biasa tetapi bagi mereka yang arif, pasti mengetahui khasiat besar yang terkandung di dalam pokok ini.
·        Harga sepohon Pokok Kemuning yang agak besar boleh mencecah sehingga RM5ribu.
Info- SEJARAH
·       
Tumbuhan ini tumbuh subur di dataran rendah hingga ke ketinggian 400m di atas paras laut. Tanaman ini memiliki batang yang keras, beralur dan tidak berduri. Tingginya boleh mencapai sehingga 3-8 m.
·        Pokok yang dikenali juga dengan nama 'Pokok Sedap Malam' .inidigunakan secara tradisional untuk melancarkan peredaran darah, membetulkan kitaran Haid dan boleh juga menyembuhkan cirit-birit.
Sesuai dengan namanya Pokok Sedap Malam, bila Pokok ini berbunga, bunganya berbau sungguh harum seperti bau Bunga Melur. 

Bunga Kemuning - umum


Info -KEGUNAAN:

Munafaat Bunga Kemuning


Kegunaan Umum

Obat tradisional

Secara tradisional masyarakat Filipina dan Indonesia menggunakan daun kemuning untuk obat diare dan disentri [5]

Kegunaan lain

Masyarakat Minangkabau secara tradisional menggunakan akar kemuning untuk tangkai pisau atau ladiang (golok). Urat kemuning warnanya bagus dan kayunya liat, sehingga tidak mudah pecah jika digunakan. Kayu kemuning juga bisa digunakan untuk sempoa, tangkai kuas dan juga untuk tongkat [5]
  • ·        Untuk menghilangkan sakit gigi.

 Caranya:  Bakar kulit Pokok Kemuning sehingga berminyak. Titiskan minyak tadi di atas kapas dan letakkan pada gigi yang sakit atau berlubang. Insyallah sakitnya hilang. Tapi kena jumpa dengan Doktor Gigi untuk rawatan selanjutnya.

  • ·        Untuk melangsingkan badan,

Caranya: 
Ambil beberapa helai daun kemuning, cuci bersih dan dipotong kecil. Rebus bersama 3 gelas air hingga menjadi segelas. Minum 3 kali sehari. Insyallah jika diamalkan badan boleh kurus.

  • ·         Untuk mengubati  bisul.

Caranya:
 Ambil beberapa helai daun kemuning, cuci bersih dan dipotong kecil. Rebus bersama 3 gelas air hingga menjadi segelas. Minum 3 kali sehari.

Boleh digunakan secara alami :
  • ·        untuk melancarkan peredaran darah,
  • ·         membetulkan kitaran Haid dan
  • ·        boleh juga menyembuhkan cirit-birit.

Kegunaan Umum

Obat tradisional

Secara tradisional masyarakat Filipina dan Indonesia menggunakan daun kemuning untuk obat cirit-birit  (CB)dan disentri (CB berdarah)

Kegunaan lain




  • Masyarakat Minangkabau secara tradisional menggunakan akar kemuning untuk tangkai pisau atau ladiang (golok).


  1.  Urat kemuning warnanya bagus dan kayunya liat, sehingga tidak mudah pecah jika digunakan. Kayu kemuning juga bisa digunakan untuk sempoa, tangkai kuas dan juga untuk tongkat .




Sumber rujukan: https://id.wikipedia.org/wiki/Kemuning







No comments: