Pokok Bidara
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pokok Bidara | |
---|---|
Status pemuliharaan | |
Terlindung
|
|
Pengelasan saintifik | |
Alam: | Tumbuhan |
Divisi: | Magnoliophyta |
Kelas: | Magnoliopsida |
Order: | Rosales |
Famili: | Rhamnaceae |
Genus: | Ziziphus |
Spesies: | Z. mauritiana |
Nama binomial | |
Ziziphus mauritiana Lam. |
Pokok Bidara paling biasa ditemui di kawasan tropika dan sub-tropika. Ia berasal dari Afrika ia kini tersebar secara meluas di rantau tropika dari India untuk Afghanistan dan China , dan juga dari Malaysia dan ke Australia dan di beberapa kawasan Pasifik . [1] Ia mampu membentuk semak tebal dan menjadi invasif di sesetengah kawasan, termasuk Fiji dan Australia dan telah menjadi rumpai yang serius alam sekitar di Australia Utara. Ia merupaan pokok yang cepat berkembang dengan jangka hayat yang sederhana, yang cepat tumbuh dan boleh mencapai sehingga 10-40 kaki (3 hingga 12 m) tinggi.
Isi kandungan
Botani
Nilai pemakanan per 100 g (3.5 oz) | |
---|---|
Tenaga | 24.76 kJ (5.92 kcal) |
Karbohidrat | 17 g |
- Gula | 5.4-10.5 g |
- Serabut diet | 0.60 g |
Lemak | 0.07 g |
Protein | 0.8 g |
Air | 81.6-83.0 g |
Tiamina (vit. B1) | 0.02-0.024 mg (-2%) |
Riboflavin (vit. B2) | 0.02-0.038 mg (-3%) |
Niasin (vit. B3) | 0.7-0.873 mg (-5%) |
Kalsium | 25.6 mg (3%) |
Besi | 0.76-1.8 mg (-13%) |
Fosforus | 26.8 mg (4%) |
[2] Peratusan dianggarkan menggunakan syor A.S. untuk orang dewasa. Sumber: USDA Nutrient Database |
Pokok Bidara merupakan pokok bersaiz sederhana yang tumbuh dengan pantas dan mempunyai akar tunjang maju, penyesuaian diperlukan untuk keadaan kemarau. Spesis berlainan berbeza-beza secara meluas dari segi ketinggian, dari pokok renek lebat 1.5-2 m tinggi, hingga 10-12 m tinggi dengan diameter batang kira-kira 30 cm. Z. mungkin mauritiana mendirikan atau merebak luas, dengan anggun melabuh cawangan berduri, mabuk branchlets, berduri atau set dengan pendek, duri lurus atau ketagih tajam. [3]
Daun ini alternatif, ovate atau bujur eliptik dengan puncak bulat, dengan 3 urat lekuk membujur di pangkal. Daunnya adalah kira-kira 2.5-3.2 cm panjang dan 1.8 kepada 3.8 cm lebar dan mempunyai gigi halus pada pinggirnya. Ia bewarna hijau gelap dan berkilat di sebelah atas dan hijau-pucat hingga hijau-kelabu di bahagian bawah. Bergantung kepada iklim, dedaunan daripada Pokok Bidara mungkin malar hijau atau daun luruh. Bunganya kecil, kuning, 5-kelopak dan biasanya dalam berdua-duaan dan bertiga di celah daun. Bunga putih atau putih kehijauan dan buahnya bewarna oren coklat, 2-3 cm panjang, boleh dimakan dengan pulpa putih mengelilingi 2-locular pirena.[1]
Pokok yang cepat tumbuh ini mula menghasilkan buah-buahan dalam tempoh tiga tahun. Buahnya adalah lembut, berair, buah berbiji sekitar 2.5 cm diameter walaupun dengan penanaman canggih buah mampu mencapai saiz 6.25 cm panjang dan 4.5 cm lebar. Bentuk buah mungkin berbentuk bujur, obovate, bulat atau lonjong, kulit licin atau kasar, berkilat, nipis tetapi keras. Buah-buahannya masak pada masa yang berlainan walaupun di atas pokok tunggal yang sama. Buahnya mula-mula hijau, kuning ketika masak. Buah yang matang sepenuhnya bewarna merah, lembut, berair dengan kulit berkedut dan mempunyai aroma yang menyenangkan. Buah yang masak rasanya adalah manis dan masam. Kedua-dua tekstur isi dan rasa menyerupai epal. Apabila mengkal isinya putih dan rangup, berasid hingga separa berasid hingga rasa manis. Buah yang masak sepenuhnya adalah kurang rangup dan agak bertepung, buah terlebih masak adalah berkedut, isi bewarna kream, lembut, berspan dan hapak. Pada mulanya aroma seperti epal dan menyenangkan tetapi ia menjadi hapak apabila masak. Terdapat biji ksarr ditengah keras, bujur atau lonjong yang mengandungi 2 biji benih bujur, coklat, 1/4 (6mm) panjang.
Ekologi
Terdapat sejenis kuih yang dinamakan sempena namanya, iaitu kuih buah bidara.Kegunaan
Daun pokok bidara selalu digunakan ketika memandikan jenazah bagi orang Islam. Selepas menghilangkan najis dari tubuh mayat, jenazah akan dimandikan tiga kali. Mandian pertama ialah dengan air yang dicampur daun bidara. Penggunaan daun bidara itu bukan merupakan kepercayaan tradisi sebaliknya sunah daripada Rasulullah sendiri.Daunnya juga disunatkan untuk digunakan ketika mandi wajib bagi wanita yang baru suci daripada haid. Dari ‘Aisyah Radhiyallahu ‘Anha bahawa Asma’ binti Syakal Radhiyallahu ‘Anha bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam tentang mandi haidh, maka beliau bersabda (maksudnya):
“Salah seorang di antara kalian (wanita) mengambil air dan sidrahnya (daun pohon bidara) kemudian dia bersuci dan membaguskan bersucinya, kemudian dia menuangkan air di atas kepalanya lalu menggosok-gosokkannya dengan kuat sehingga air sampai pada kulit kepalanya, kemudian dia menyiramkan air ke seluruh badannya, lalu mengambil sepotong kain atau kapas yang diberi minyak wangi kasturi, kemudian dia bersuci dengannya. Maka Asma’ berkata: “Bagaimana aku bersuci dengannya?” Beliau bersabda: “Maha Suci Allah” maka ‘Aisyah berkata kepada Asma’: “Engkau mengikuti (mengusap) bekas darah (dengan kain/kapas itu).” (Hadith Riwayat Muslim)
Nama Lain: (Melayu)
bidara, epal siam, jujub; (Inggeris) Indian jujube, Dunks, Chinese
apple, Malay jujube, Indian plum, Indian cherry, Chinese date, Masau,
Jujube (Indonesia) bidara, widara (Sunda) dara (Jawa), (India) Ber, Beri
(Hindi); Badarah, Kolah, Koli (Sanskrit); Ilanati, Ilantappalam,
elandai, yellande (Tamil); (Arab) Sidr, Nobig (Thailand) ma tan, ma
thong, phutsan
PENGENALAN
Pokok Bidara atau nama saintifiknya Z. mauritiana merupakan sejenis
pokok renek malar hijau yang tumbuh di Asia dan Asia Selatan. Pokok
Bidara, pokok renek berduri, dengan ketinggian sehingga 15 meter, dengan
batang berdiameter 40 cm atau lebih; rimbunan daunnya merebak; duri
stipular dan banyak dahan yang rendang.
Daunnya luruh, ovate atau bujur eliptik dengan puncak bulat, dengan 3
urat lekuk membujur di pangkal. Daunnya adalah kira-kira 2.5-3.2 cm
panjang dan 1.8 kepada 3.8 cm lebar dan mempunyai gigi halus pada
pinggirnya. Ia bewarna hijau gelap dan berkilat di sebelah atas dan
hijau-pucat hingga hijau-kelabu di bahagian bawah. Bergantung kepada
iklim, dedaunan daripada
Pokok bidara cepat tumbuh dan mula menghasilkan buahnya dalam tempoh
tiga tahun. Buahnya lembut, berair, berbiji boleh mencecah sehingga
1-2.5 inci (2.5-6.25 cm) panjang, bergantung kepada jenis dan
kecanggihan penanaman, buah mampu mencapai ukuran 6.25 cm panjang dan
4.5 cm lebar. Bentuk buah hampir bujur-melonjong, bulat atau lonjong.
Kulitnya licin pada am nya berkilat, nipis tetapi padat. Buahnya masak
pada berlainan masa, walaupun pada pokok yang sama. Buahnya berwarna
hijau bila muda, kuning ketika masak dan merah ketika matang sepenuhnya.
Ia lembut, berair berkulit kedut dan mempunyai aroma yang amat
menyenangkan. Rasanya manis dan masam-masam-manis.Tekstur isi dan rasa
menyerupai epal, apabila mengkal isinya putih dan ranggup, berasid
hingga separa asid tapi manis. Buah yang terlalu masak kurang ranggup
dan seperti bertepung, buah terlebih masak pulak berkedut, isi bewarna
krim, lembut, berspan dan hapak. Pada mulanya aroma seperti epal dan
menyenangkan berubah menjadi hapak. Terdapat biji keras ditengah, bujur
atau lonjong yang mengandungi 2 biji benih bujur, coklat, 1/4 (6mm)
panjang.
Bunganya kecil, kuning, 5-kelopak dan biasanya berdua atau bertiga di
celah daun. Bunga putih atau putih kehijauan dan buahnya bewarna oren
coklat, 2-3 cm panjang, boleh dimakan dengan pulpa putih mengelilingi
2-locular pirena.
Bidara (Z. Mauritiana) adalah salah satu daripada dua spesies Ziziphus
yang mempunyai kepentingan terbesar hortikultur, ia itu jujube Cina (Z.
zizyphus). Jujube India adalah lebih tropika manakala jujube Cina adalah
spesies tahan lasak dan sejuk.
Kegunaan
1) Mandi Jenazah
Daun pokok bidara selalu digunakan ketika memandikan jenazah bagi orang
Islam. Selepas menghilangkan najis dari tubuh mayat, jenazah akan
dimandikan tiga kali. Mandian pertama ialah dengan air yang dicampur
daun bidara. Penggunaan daun bidara bukan merupakan kepercayaan tradisi
sebaliknya sunah Nabi s.a.w. sendiri.
Ummu ‘Athiyyah Rodhiyallohu ‘Anha berkata, “Nabi Shollallohu Alaihi Wa
sallam pernah menemui kami sedangkan kami kala itu tengah memandikan
puterinya (Zainab), lalu Beliau bersabda: ‘Mandikanlah dia tiga, lima,
(atau tujuh) kali, atau lebih dari itu. Jika kalian memandang perlu,
maka pergunakan air dan daun bidara. (Ummu ‘Athiyyah berkata, ‘Dengan
ganjil?’ Beliau bersabda, ‘Ya.’) dan buatlah di akhir mandinya itu
tumbuhan kafur atau sedikit darinya.”
(H.R. al Bukhori 3/99-104, Muslim 3/47-48, Abu Dawud 2/60-61, an Nasa-i
1/266-267, at Tirmidzi 2/130-131, Ibnu Majah 1/445, Ibnul Jarud 258-259,
Ahmad 5/84-85, 4076-4078, Syaikh al Albani – Hukum dan Tata Cara
Mengurus Jenazah hal 130-131).
2) Mandi Junub
Daunnya juga disunatkan untuk digunakan ketika mandi wajib bagi wanita
yang baru suci daripada haid. Dari ‘Aisyah Radhiyallahu anha bahawa Asma
binti Syakal Radhiyallahu anha bertanya kepada Rasulullah Shallallahu
‘Alaihi wa Sallam tentang mandi haidh, maka beliau bersabda (maksudnya):
‘Aisyah secara marfu’, “Salah seorang di antara kalian (wanita)
mengambil air dan sidrahnya (daun pohon bidara) kemudian dia bersuci dan
membaguskan bersucinya, kemudian dia menuangkan air di atas kepalanya
lalu menggosok-gosokkannya dengan kuat sehingga air sampai pada kulit
kepalanya, kemudian dia menyiramkan air ke seluruh badannya, lalu
mengambil sepotong kain atau kapas yang diberi minyak wangi kasturi,
kemudian dia bersuci dengannya. Maka Asma’ berkata: “Bagaimana aku
bersuci dengannya?” Beliau bersabda: “Maha Suci Allah” maka ‘Aisyah
berkata kepada Asma’: “Engkau mengikuti (mengusap) bekas darah (dengan
kain/kapas itu).” (Hadith Riwayat Muslim no. 332 dari ‘Aisyah)
3) Ruqyah Mengubati Gangguan Sihir
Daun bidara tidak hanya dimanafaatkan untuk memandikan jenazah, orang
yang baru memeluk agama Islam atau mandi junub, ia juga memiliki khasiat
penyembuh bagi pelbagai jenis penyakit, di antaranya, cirit-birit,
kencing manis dan malaria. Selain itu daun bidara turut diguna dalam
membantu dalam proses penyembuhan penyakit gangguan ghaib.
Wahab bin Munabih seorang ulama menyarankan penggunaan tujuh helai daun
bidara (daun pohon Sidr) hijau ditumbuk lumat di antara dua batu atau
sejenisnya. Kemudian dilarutkan kedalam air secukup untuk mandi sambil
dibaca ayat Kursi, surat al-Kafirun, al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Naas.
(turut boleh dibacakan ayat-ayat al-Qur’an lainnya) kedalamnya. Lalu
dipergunakan untuk mandi atau diminum. (lihat Mushannaf Ma’mar bin
Rasyid 11/13)
Setelah membacakan ayat-ayat tersebut pada air yang sudah disiapkan,
hendaklah di meminumnya sebanyak tiga kali, dan kemudian memandi dengan
menggunakan sisa air tersebut. Dengan demikian, insya Allah penyakit
(sihir) akan hilang. Dan jika perlu, hal itu boleh diulangi beberapa
kali, sehingga penyakit (sihir) itu benar-benar sembuh. Pengubatan
tersebut juga amat baik bagi para suami yang tidak dapat berhubung badan
disebabkan sihir.
Ibnu Kathir menyebutkan di dalam tafsirnya bahawa Al-Qurthubi
menceritakan dari Wahab bahawa dia mengatakan,
“Ambillah 7 helai daun bidara lalu tumbuk di antara 2 batu kemudian
dicampurkan dengan air dan dibacakan Ayat Kursi kemudian diminumkan
kepada orang yang terkena sihir sebanyak 3 kali tegukan lalu dimandikan
dengan air sisanya maka ia akan menghilangkan sihirnya. Terutama bagi
suami yang terhalang menggauli isterinya.”
Ibnu Kathir mengatakan bahawa yang paling bermanfaat dalam menghilangkan
pengaruh sihir adalah dengan menggunakan apa yang diturunkan Allah
s.w.t. kepada RasulNya untuk menghilangkan hal itu iaitu membaca
al-muawwidzatian (al-Falaq dan an-Nas) dan Ayat Kursi kerana ayat-ayat
itu dapat mengusir syaitan.
Cara Melakukankan:
1. Ambil 7, 9, 11 atau lebih (kiraan ganjil) helai daun bidara.
2. Tumbuk dan dilumatkan.
3. Letakkan daun bidara yang telah dilumat ke dalam sebuah bekas.
4. Campurkan daun bidara bersama dengan air doa.
5. Membaca al-Fatihah dan Selawat.
6. Niatkan kesembuhan dan pulih dari segala gangguan. (Gunakan
kaedah bacaan surah al-Fatihah dan berdoa sebelum ‘Ameen’).
7. Minum hanya 1/3 air bidara yang di dalam gelas.
8. Baki 2/3 digunakan untuk mandi.
Cara Mandi dengan Daun Bidara:
1. Waktu mandi adalah di antara waktu asar dan maghrib.
2. Pesakit hendaklah mandi seperti biasa dan pada akhir mandian
itu, tuangkan baki 2/3 air bidara ke dalam baldi dan campurkan air biasa
untuk memenuhi baldi tersebut.
3. Jirus ke seluruh tubuh dan biarkan air di badan kering tanpa
perlu mengelap badan.
4. Lakukan minum serta mandi selama 3 hari berturut-turut.
Cara Dan Kaedah Penggunaan Daun Bidara :
(a). Ambil daun bidara pada bilangan ganjil, paling sedikit 7 helai
daun, letak di penggilingan/lesung/cobek dan tumbuklah hingga lumat
(dicampur sedikir air)
(b). Setelah lumat, campurkan dalam segelas air untuk diminum
(c). Atau dicampur dan digaul kedalam bekas/baldi air untuk dibuat
mandi
jangan lupa sebelum dibuat mandi atau minun bacakan dulu ayat-ayat
ruqyah. Jika dibuat untuk mandi lebih afdhal air daun bidara ditakung
dalam tub mandi agar pesakit dapat berendam didalamnya selama 10 minit
atau jika tidak ada, maka pada bilasan pertama gunakan air daun bidara
untuk di gosok-gosok ketubuh dan dibiarkan selama 5 minit lalu
biilasan kedua menggunakan air biasa dan sabun mandi.
4) Daun Bidara Sebagai Makanan atau Minuman
Buah bidara yang dipetik segar amat sedap dimakan atau diperah untuk
dijadi minuman penyegar atau dikeringkan untuk dijadikan jeruk atau
manisan.
Di Asia Tenggara, buah muda dipetik dan dimakan dengan mencecah garam.
Ada yang merebus untuk dijadikan sirap
Di Indonesia, daun mudanya makan sebagai sayuran atau ulaman
Di India, Pokok bidara merupakan salah satu dari beberapa jenis tumbuhan
yang digunakan untuk memelihara serangga lak; ranting-ranting yang
dibungkus dengan air liur serangga dipungut untuk diproses menjadi
lackuer. Kulit kayu dan buahnya menghasilkan bahan pewarna. Kayunya
berwarna kemerahan, bertekstur halus, keras, dan tahan lama, dan
digunakan sebagai kayu perhiasan, alat rumah tangga, dan alat-alat lain.
Buah, biji, daun, kulit kayu, dan akarnya berkhasiat ubat, terutama
untuk membantu pencernaan dan sebagai penampal luka. Di Jawa, misalnya,
kulit kayunya digunakan untuk menyembuhkan gangguan pencernaan,
sedangkan di Malaysia serbuk kulit kayunya dimanafaatkan untuk ubat
sakit perut.
PENGGUNAAN TRADISIONAL:
AKAR
1) Akar Z. mauritiana adalah pahit, menyejukkan, melegakan
kesakitan (Anodyne) dan tonik, kulitnya masam atau pahit pada rasa
(astringent).
2) Menghalang dengan menyumbat atau seolah-olah dengan
menyumbat sesatu (constipating) dan tonik, manakala
3) Daunnya pahit, menyejukkan, astringen, mampu membuang atau
memusnahkan cacing parasit (anthelminthic), mengeluarkan peluh
(diaphoretic) dan mencegah atau mengurangkan demam (antipyretic).
4) Sama ada dari dua otot besar dada (pectoral), Cenderung
memeriksa pendarahan dengan kontrak atau tisu saluran darah (styptic),
merangsangkan (aphrodisiac).
5) Memberikan kekuatan dan kecergasan (invigorating),
membuang kekotoran dari (depurative), pembuka selera dan tonik.
6) Akar, kulit kayu, daun dan biji digunakan oleh masyarakat
berlainan di Afrika untuk merawat gangguan gastrousus. Ciri-ciri
astringen dari bahagian-bahagian ini menjadikan ia sesuai untuk rawatan
cirit-birit, disentri dan ulser di dalam mulut.
7) Akar nya amat purgatives. Jus dari akar diberi dalam dos 2
sudu teh setiap hari sebagai ubat senak perut dan ulser peptik, di
Nepal. Jus dari kulit adalah ubat untuk cirit-birit dan disenteri. Jus
dari daun sebaliknya diberikan untuk gangguan hati dan cirit-birit.
8) Akar juga digunakan untuk merawat gangguan sistem saraf
pusat dicirikan oleh kehilangan kesedaran dan sawan (epilepsi) dan
bijinya dianggap sebagai sedatif. Akar bidara dipercayai dapat
menggalak haid.
9) Di Nepal, jus akarnya diberi untuk gangguan haid.
10) Akar bidara diberi untuk merawat penyakit berjangkit seperti
kusta dan sejenis batuk kering disebabkan dari bengkak kelenjar limfa
(scrofula).
11) Pes dibuat dari akar digunakan untuk menampal bahagian sakit
belakang yang menjejaskan bahagian lumbar; boleh disebabkan oleh
ketegangan otot atau artritis atau kekurangan vaskular atau cakera
intervertebralnya pecah (lumbago).
DAUN
1) Daun dgunakan untuk merawat gonorea dan kepialu di
kalangan kanak-kanak. Cecair yang diperbuat dari perahan rendaman daun
dalam air diguna untuk merawat luka dan ulser.
2) Daun dianggap boleh mengeluarkan peluh (diaphoretic) dan
menghalang demam (antipyretic) dan digunakan untuk merawat demam.
Mengunyah daun membantu menghentikan pendarahan gusi.
3) Jus dari daun dititis ke mata untuk merawat
konjunktivitis.
4) Kayu kering digunakan untuk mengasap rambut sebagai
langkah menghapuskan kutu.
BUAH
1) Buahnya manis, menyejukkan, mampu melegakan kesakitan
(Anodyne), pencahar (purgative), mampu atau cenderung melekat; mempunyai
sifat pelekat (mucilaginous).
2) Buahnya dianggap tonik, menyejukkan dan melegakan
kesakitan (Anodyne); untuk mendapat kesan ini pulpa diberi untuk demam.
BIJI
1) Biji digunakan untuk merawat sakit perut semasa
mengandung.
2) Bijinya kuat dan tajam (acrid), manis, astringen,
mendorong mental keletihan dan tonic.
3) Abu dari biji bakar dicampur dengan minyak kelapa, disapu
pada bahagian parut terbakar untuk menghilangkan parut.
PENGGUNAAN SEBAGAI UBATAN:
• Buah digunakan sebagai tampalan ketempat luka dan ulser; digunakan
dalam merawat penyakit paru-paru dan demam; dan dicampur dengan garam
dan lada cili, yang diambil untuk indigestion (gangguan fungsi
pencernaan dicirikan oleh ketidak selesaan, pedih ulu hati atau mual)
dan biliousness (Kecemasan gastrik disebabkan dari gangguan ulu hati
atau hempedu).
• Buah masak kering adalah baik sebagai julap ringan.
• Bijinya melalikan (sedative), kadang-kadang diambil bersama dadih
(buttermilk) , untuk menghentikan loya, muntah, dan sakit perut semasa
kehamilan. Ia mengelak cirit-birit, dan diguna sebagai tampalan pada
luka.
• Biji dicampur minyak, diguna sebagai sapuan untuk sakit sendi
(rheumatic).
• Daun digunakan sebagai bahan balutan ubatan. Ia membantu dalam masalah
hati, asma dan demam. Digunakan bersama-sama dengan catechu (Ekstrak
dari heartwood Acacia catechu digunakan untuk pencelupan dan samak dan
memelihara jaring (fishnets) dan layar; dahulunya digunakan secara
perubatan), ditadbir apabila astringen diperlukan, seperti pada luka.
• Kulit yang pahit direbus diambil untuk menghentikan cirit-birit dan
disenteri (jangkitan usus yang ditandakan oleh cirit-birit yang teruk)
dan melegakan gingivitis (Keradangan gusi). Pes yang dibuat dari kayu
digunakan pada kudis.
• Akar amat julab (purgative). Rebusan akar diberikan sebagai
menurunkan suhu panas badan (febrifuge), taenicide (ubat membunuh cacing
pita), dan emmenagogue (ejen penggalak pelepasan haid), dan serbuk dari
akar ditabur keatas tempat luka. Jus dari kulit akar dikatakan untuk
mengurangkan gout dan sakit sendi. Dos Kuat dari kulit kayu atau akar
boleh menjadi toksik. Rendaman bunga berfungsi sebagai losyen mata.
FUNGSI KEGUNAAN
Produk
Pokok kayu bidara keras, kuat, bertekstur halus, tahan lasak, tahan
lama, dan berwarna kemerahan. Ia digunakan untuk menegakkan telaga,
dijadikan kaki katil, rangka perahu, peralatan pertanian, pembuatan
peralatan dan lain-lain barangan pelarik-bertukar. Dahan digunakan
sebagai rangka kerja dalam pembinaan rumah dan kayu membuat arang yang
baik dengan kandungan haba hampir 4.900 kkal per kg. Di samping itu,
spesies ini digunakan sebagai kayu api dalam banyak bidang. Di Afrika
tropika, ranting-ranting dan dahan yang fleksibel diguna sebagai bahan
cauan balutan, kekuda bumbung rumah dan sebagai kon untuk pengikat
jerami pondok, dan dipintal bersama untuk membentuk dinding kandang
berduri untuk mengurung ternakan.
Buah bidara boleh dimakan mentah atau di jerukan atau digunakan dalam
minuman. Ia berkhasiat dan kaya dengan vitamin C. Kedudukannya kedua
dari jambu dan lebih tinggi daripada limau atau epal. Di India,
buah-buah masak dimakan mentah atau dimasak dalam masakan dan buah-buah
separuh masak dihalwakan melalui proses penjerukan, atau direndam dalam
larutan garam. Buah masak juga disalai melalui proses
pengeringan-matahari, dijadikan gula-gula, masam-manis, sebagai metega
dan diserbukan sebagai persediaan diluar-musim. Ia mengandungi 20 hingga
30% gula, sehingga 2.5% protein dan 12.8% karbohidrat.
Minuman yang menyegarkan dapat disediakan dengan merendam buah-buah di
dalam air.
Makanan: Buah dimakan segar atau dikeringkan dan boleh dibuat secara
masakan makanan bertepung, mentega, atau pes seperti cheese, digunakan
sebagai perasa. Juga digunakan dalam membuat gula-gula dan jeruk.
Buahnya adalah sumber terbaik karotena, vitamin A dan C, dan minyak
lemak. Di Indonesia, daun muda dimasak sebagai sayuran.
Makanan Ternakan (Fodder): Di beberapa bahagian negeri India dan Afrika
Utara, daun Z. mauritiana digunakan sebagai makanan ternakan berkhasiat
untuk biri-biri, kambing, unta dan lembu. Analisis juzuk bahan kimia
berdasarkan berat kering menunjukkan daun mengandungi 15.4% protein
mentah, 15.8% serat mentah, 6.7% jumlah mineral dan 16.8% kanji.
Bahan api: Z. mauritiana menghasilkan kayu api yang sangat baik (sapwood
mempunyai 4900 kcals / kg) dan arang yang baik. Dahan-dahan yang
berjuntai kebawah mudah di cantas dijadikan kayu-api.
Minyak lemak – asid methyl ester dari biji buah bidara (Z. Mauritiana)
memenuhi semua keperluan biodiesel utama di Amerika Syarikat (ASTM D
6751-02, ASTM PS 121-99), Jerman (DIN V 51606) dan Kesatuan Eropah (EN
14214). Purata minyak mampu hasil adalah 4.95 kg minyak / pokok atau
1371 kg minyak / hektar, pokok bidara boleh ditanam dikawasan gersang
atau separa gersang kerana ia adalah pokok rintangan kemarau.
Pemeliharaan lebah: Di India dan Queensland, bunga menyumbang sebagai
sebahagian dari sumber penghasilan nectar untuk lebah kecil madu. Madu
dari debunga ini berwarna cerah dan tidak terlalu istimewa.
Tanin atau pencorak-warna (dyestuff): Batang, termasuk kulit akar,
telah digunakan dalam penyamakan; apabila ditumbuk hancur di dalam air,
ia menghasilkan pewarna coklat dan kelabu atau kemerahan.
Alkohol: Mentah, spirit yang memabukkan kadang-kadang disuling dari
pulpa buah yang diperam.
Racun: Di Ethiopia Z. mauritiana digunakan untuk menjadi ikan hilang
tumpuan.
Perubatan: Daun, buah dan kulit kayu digunakan secara perubatan. Akar
ditumbuk dicampur air minuman dan diberikan kepada ayam ternakan yang
dijangkiti cirit-birit dan kepada manusia kerana masalah cernaan.
Produk-produk lain: Di India, Z. mauritiana pokok pemakanan bagi
serangga lac, Kerria lacca, yang ditemui pada daun dan dibuat bahan
resin berwarna oren-merah. Resin yang dbersih menghasil kualiti shellak
yang tinggi, yang digunakan dalam kerja-kerja seni halus me-lakuer dan
untuk menghasilkan lilin pengedap dan varnis. Daun turut dikumpul untuk
diberi makan kepada ulat sutera tasar; sutera tasar, sangat berharga, ia
adalah hanya satu-satu sutera yang diperbuat dan dieksploitasikan
secara perdagangan di kawasan tropika.
SEBATIAN FENOLIK DARI BUAH DAN KOMPOSISI MINYAK HABBATUS ZIZIPHUS
MAURITIANA L.
Struktur dalaman benih jujube biasa
Bidara adalah buah tropika yang tumbuh dari spesies pokok, Ziziphus
mauritiana Lamk. pericarp (Dinding matang dan pengubahsuaian pelbagai
ovari tumbuhan) buah ini dimakan sama ada semasa segar atau kering
manakala bijinya pada kebiasaannya dibuang sebagai sisa. Kajian kini
dijalankan untuk menilai aktiviti antioksida dan kandungan fenolik dari
buah ini, dan untuk menilai sama ada terdapat sebarang nilai fitokimia
tambahan yang boleh diekstrak daripada sisa biji ini.
Bahagian buah yang boleh dimakan telah diekstrak dengan menggunakan
metanol akueus 60% melalui sonication dan kemudian dianalisakan
(assayed) untuk kandungan jumlah fenol, aktiviti antioksida, dan
sebatian fenolik individu melalui HPLC-DAD. Minyak dari biji diekstrak
dengan n-heksana telah dianalisakan untuk komposisi asid lemak, sterol
(Mana-mana kumpulan alkohol steroid semulajadi yang berasal dari
tumbuh-tumbuhan atau haiwan; ia adalah bahan berlilin tidak larut), dan
kandungan tocopherols (vitamin larut lemak yang penting untuk pembiakan
normal; antioksida terpenting yang meneutralkan radikal bebas dalam
badan) melalui GC-MS.
Quercetin
2-(3,4-dihydroxyphenyl)-3,5,7-trihydroxy-4H-chromen-4-one
Jumlah kandungan fenolik buah segar adalah 12.8 mg / g sebagai setaraf
asid Gallic, dengan aktiviti antioksida 0.5 μmol / g sebagai setaraf
quercetin(Quercetin /ˈkwɜrsɨtɨn/, flavonol, adalah flavonoid
asal-tumbuhan yang ditemui dalam buah-buahan, sayur-sayuran, daun dan
bijirin. Ia digunakan sebagai ramuan supplements, minuman atau makanan)
melalui Folin-Ciocalteu dan cerakin DPPH masing-masing. asid
Hydroxybenzoic, vanillin, ortho- and para-coumaric acid, epicatechin,
quercetin, dan naringenin kebarangkalian pasti dengan memadankan masa
pengekalan dan spektrum UV dengan piawai rujukan komersial. Analisa
GC-MS dari ekstrak buah-buahan TMS menunjukkan kehadiran sebatian
berikut: propanoic, hexanoic, heptanoic, octanoic, nonanoic, decanoic,
dodecanoic, n-pentadecanoic, hexadecanoic, benzoic, dan asid
trihydroxybenzoic. Di samping itu, D-fructose, galactofuranoside, asid
gluconic, dan β-sitosterol juga telah dikesan. Dalam minyak biji bidara,
asid lemak seperti, hexanoic, octanoic, 7-octadecenoic,
9,12-octadecendoic, eicosanoic, 11-eicosenoic, dan asid docosanoic
dengan acid 7-octadecenoic, telah didapati untuk dijadikan 55% daripada
jumlah asid lemak. Squalene, γ-tokoferol dan stigmasterol telah dikenal
pasti sebagai juzuk kecil dalam pecahan Unsaponifiable dari minyak biji.
Kajian terkini menunjukkan bahawa buah bidara adalah sumber terbaik
fitokimia yang sihat.
JUZUK KIMIA
saponins I, II, III; jujube side A, B; p-coumarylates dari asid
alphitolic; acid betulinic; leucocyanidin; mauritines A – F; amphibines A
– F; frangufoline; leucopelargonidin; asid ceanothic; carotene;
thiamine; riboflavin; niacin; vitamin C; asid citric acid; asid malic;
asid oxalic; asid oleic; asid linoleic; protopine; berberine
Buah Bidara - Buah segar Nilai khasiat per 100 g (3.5 oz)
Tenaga
24.76 kJ (5.92 kcal)
Karbohidrat
17 g
- Gula
5.4-10.5 g
- Sirat Diet
0.60 g
Lemak
0.07 g
Protein
0.8 g
Air
81.6-83.0 g
Thiamine (vit. B1)
0.02-0.024 mg (-2%)
Riboflavin (vit. B2)
0.02-0.038 mg (-3%)
Niacin (vit. B3)
0.7-0.873 mg (-5%)
Kalsium
25.6 mg (3%)
Besi
0.76-1.8 mg (-13%)
Phosphorus
26.8 mg (4%)
Peratusan adalah relative cadangan AS untuk orang dewasa.
Sumber: USDA Nutrient database
Data Pra-Klinikal
Farmakologi
Aktiviti antioksida
Pengajian mendapati bahawa dengan pra-rawatan tikus dengan ekstrak
akueus dari daun bidara dapat mengurangkan kesan toksik alkohol pada
hati. Ini dipercayai disebabkan dari aktiviti antioksida yang hadir
dalam daun seperti dibuktikan dengan pengurangan yang ketara keatas
tahap ALT, AST, ALP dan TP dalam masa yang sama terdapat peningkatan
pada catalase, glutation preoxidase, glutation reductase dan superoxide
dismutase. Terdapat juga pengurangan perubahan morfologi pada hati
seperti yang diperhatikan dalam pemeriksaan histopathological. Kesan ini
dianggap menjadi kerana kehadiran tanin, saponin dan sebatian pheonlic
di dalam ekstrak
Pengajian juga mendapati bahawa buah bidara (Z. Mauritiana) turut
mempunyai aktiviti antioksida disebabkan dengan kehadiran sebatian
fenolik dan flavonoid.
Aktiviti antidiabetic
Ekstrak akuas dari daun Z. mauritiana didapati mempunyai aktiviti
hipoglisemia (Darah yang luar biasa rendah disebabkan daripada insulin
berlebihan) yang ketara apabila diberikan kepada tikus Wistar yang
disebabkan kencing manis dengan beban glukosa dan diberi suntikan
Alloxan. Kesannya setanding dengan glibenclamide. Ekstrak dari biji ini
turut didapati mempunyai aktiviti hipoglisemia.
Aktiviti antikanser
Ekstrak biji dari bidara diuji terhadap pelbagai garis sel kanser
(HL-60, Molt-4, HeLa dan garis sel normal HGF dan Ehrich ascites
carcinoma), menunjukkan tanda perencatan percambahan sel HL-60. Terdapat
induksi apoptosis (Sejenis sel mati di mana sel itu menggunakan jentera
selular khusus untuk membunuh dirinya; mekanisme sel bunuh diri yang
membolehkan metazoans untuk mengawal bilangan sel dan menghapuskan
sel-sel yang mengancam kelangsungan hidup haiwan), peningkatan menonjol
populasi GO dan pecambahan DNA pada sel HL-60. Rawatan keatas Ehrich
Ascites carcinoma dengan pelbagai kepekatan ekstrak menunjukkan
pengurangan dalam bilangan tumor dan ketumbuhan bilangan sel tumor dan
kandungan hemoglobin yang lebih baik, kiraan RBC dan bermakna masa
jangka hayat, perencatan tumor dan peratusan jangka hayat. Terdapat juga
peningkatan pada status antioksida dalam haiwan dirawat ekstrak seperti
yang dibuktikan melalui penurunan dalam tahap peroksidaan lipid dan
peningkatan paras glutation, katalase dan superoxide dismutase.
Aktiviti Immunomodulatory (Istilah Perubatan; Ditakrifkan Sebagai
Rawatan "Penyakit Dengan Mendorong, Meningkatkan, Atau Menekan Suatu
Gerak Balas Imun)
Mishra et al mengkaji kesan immunomodulatory ekstrak biji bidara
keatas kedua-dua tindak balas imun humoral dan sel-pengantara. Keputusan
menunjukkan urutan tindak-balas sel-pengantara, tindakbalas humoral
imun dan Th-1 pengantara cytokine IFN-gamma dan penurunan dalam Th-2
pengantara cytokine IL-4.
kajian Penggunaan Ethnomedicinal, Aktiviti Farmakologi Dan Juzuk
Fitokimia Bidara
Ziziphus mauritiana (keluarga: Rhamnaceae) adalah buah tahan kemarau
yang lasak, tumbuh liar atau ditanam. Ia berguna sebagai makanan,
pemakanan, nutrien, perubatan, bahan binaan dan bahan api. Z. mauritiana
mempunyai ciri-ciri perubatan besar, disebabkan dari kumpulan metabolit
sekunder pelbagai seperti alkaloid, flavonoid, terpenoid, saponin,
pektin, asid triterpenoic dan lipid. Jujubosides (Saponin) diasingkan
daripada Ziziphus dilaporkan mempunyai haemolytic (Berhubungan dengan,
melibatkan atau menyebabkan hemolisis), melalikan (sedative), melegakan
keresahan (anxiolytic) dan sifat menghalang kemanisan. Manakala,
alkaloid cyclopeptide didapati memiliki sedatif, antimikrob,
hipoglisemik, antiplasmodial, anti-berjangkit, antidiabetic, diuretik,
analgesik, anticonvulsant dan aktiviti anti-radang. Di sebalik fakta
bahawa Z. mauritiana mempunyai ciri-ciri perubatan, ia sama ada tidak
dianggap sebagai tumbuhan ubatan yang penting maupun tidak digunakan
dalam kegunaan perubatan terapeutik aliran utama. Perbincangan ini
menyediakan maklumat kajian mengenai kegunaan ethanopharmacological,
aktiviti farmakologi dan juzuk fitokimia Z. mauritiana, dengan tujuan
menarik tumpuan saintifik keatas tumbuhan ini yang tidak digunakan
sepenuhnya sebagai tumbuhan ubatan,
SARINGAN PHYTOKIMIA DARI METABOLITIES MENENGAH KULIT BIDARA (ZIZIPHUS
MAURITIANA LAM.)
PENGENALAN
Bidang perubatan adalah spektrum yang luas di mana perbezaan
dibentangkan seperti jurusan allopathic, ayurveda, Unani dan lain-lain
rawatan. Kini, hampir 80% kira-kira penduduk mempercayai rawatan
perubatan seperti Unani, Ayurveda atau ubat-ubatan tradisional lain,
yang menyediakan rawatan daripada bahan-bahan tumbuhan semulajadi, yang
tidak menunjuk apa-apa kesan sampingan keatas tubuh badan manusia [WHO;
1993]. Dengan itu, adalah benar-benar tumbuh-tumbuhan mempunyai peranan
penting keatas jangka hayat dan kesihatan manusia.
Metabolit primer dan sekunder menunjukkan peranan penting aktiviti
metabolik tumbuhan yang mana ia menghasilkan pelbagai jenis tenaga dan
produk berguna. Hasil produk tumbuhan digunakan oleh haiwan dan manusia
sebagai sumber pemakanan. Perkembangan tumbuhan telah menjadi salah satu
sumber termurah makann haiwan yang mempunyai protein mentah 14-25%
[Abdu SB. et.al.; 2007, Simbaya J; 2002]. Dianggarkan akan terdapat
kekurangan vitamin dan mineral dipadang-padang rumput haiwan ternakan
[Keay RWJ; 1989]. Terdapat pelbagai jenis tumbuhan perubatan ditemui di
seluruh dunia, tetapi kegunaannya masih tidak diketahui oleh semua
orang. Tumbuhan mempunyai dua jenis metabolit, salah satu darinya adalah
primer manakala satu lagi menengah. Metabolit primer secara langsung
terlibat dalam aktiviti tumbuhan, manakala sekunder tidak terlibat.
Pokok bidara (Ziziphus) adalah diantara tumbuhan yang ditemui di seluruh
dunia dan mempunyai aktiviti perubatan. Ziziphus mauritiana Lam. adalah
diantara tumbuhan yang tumbuh di kawasan kering. Ia memiliki morfologi
berubah yang berbeza dimana ia dibahagikan kepada spesies yang berbeza.
Pada umumnya ia digunakan sebagai makanan haiwan ternakan seperti lembu,
unta dan kambing untuk mendapat kuasa rintangan terhadap pelbagai jenis
patogen [Morton J., 1987]. Ziziphus mauritiana Lam. dari keluarga
Ziziphus dan kepada kerajaan; Magnoliophyta order; roasles, bahagian;
Magnoliophyta, kelas; Magnoliopsida, keluarga; rhamnaceae, genus;
Ziziphus, spesies; mauritiana. Ia adalah jenis pokok berkembang pesat
yang hampir malar hijau, tetapi berdaun luruh semasa musim kering.
Ketinggiannya boleh mencapai dari 30 cm diameter pada paras dada kepada
12 meter [Singh JP 1973]. Daun mauritiana Lam. telah juga digunakan
dalam rawatan penyakit hati, asma dan demam [Morton; 1987]. Pelbagai
jenis kandungan berharga seperti karbohidrat, kanji, protein, gula,
mucilages dan vitamin terdapat dengan banyaknya dalam spesis ziziphus
[Clifford SC Kertas Pencirian; 2002]. Buahnya berguna untuk merawat
kulit melecur, hyperdipsia, muntah, sembelit, perut kembung, dispepsia,
loya, kusta, dahaga, keletihan, pruritis, luka dan ulser. Bijinya juga
berguna untuk rawatan encephalopathy, ophtalmopathy, batuk, dan asma,
melecur akibat api, cirit-birit, muntah-muntah, melegakan kelesuan am
dan insomnia. Kulit pokok Ziziphus mauritiana Lam. berguna untuk
disentri, cirit-birit, gingivitis, bisul dan ulser [LD Kapoor; 2005,
Nadkarni KM; 2002, Khare CP; 2004, Bhattacharjee SK; 2004, Sheth A.;
2005]. Kulit pokok Ziziphus mauritiana Lam. Turut memiliki bahan-bahan
yang boleh digunakan dalam rawatan kanser. Kanser adalah masalah utama
di seluruh dunia
KEPUTUSAN DAN PERBINCANGAN
Kulitnya pokok bidara telah dijadikan serbuk dan melalui tapisan sejuk
menggunakan petroleum eter, kloroform, metanol, dan air suling selama 48
jam. Keputusan pemeriksaan fitokimia dari ekstrak kulit Ziziphus
mauritiana Lam. Terdapat dalam Jadual 1. Jenis metabolit sekunder
seperti alkaloid, flavonoid, glikosida, fenol, lignins, saponin, sterol
dan tannin telah dibentangkan. Kulit pokok Ziziphus mauritiana Lam. amat
berkesan berbanding bahagian lain kerana kebanyakan bahagian metabolit
sekunder hadir di dalamnya [Jadual 1]. Flavonoid mempunyai keupayaan
tersedia ada untuk mengubah tindak balas badan kepada tindakan alahan,
virus, dan karsinogen. Ia memperlihatkan aktiviti anti-alahan,
anti-mikrob dan anti-kanser yang mana ia boleh digunakan untuk penyakit
yang berbeza, yang biasanya ditemui dalam kulit. Tannins secara Am nya
mempunyai aktiviti antimikrob dan antioksida [Rievere et. al, 2009].
Laporan semasa menunjukkan bahawa tannin mungkin mempunyai nilai potensi
seperti agen sitotoksik dan antineoplastic [Aguinaldo et. al, 2005].
Saponin mempunyai ciri-ciri antikulat [Aboada dan Efuwape, 2001; Mohanta
et. al, 2007]. Kandungan ini menunjukkan berbagai jenis aktiviti
terhadap pelbagai jenis patogen yang berbeza. Maka oleh itu, ia boleh
digunakan dalam rawatan penyakit.
Saponin digunakan dalam hiperkolesterolemia, hiperglisemia, antioksida,
antikanser, anti-radang dan kehilangan berat badan dan sebagainya
mengikut bidang perubatan. Ia adalah agen bioaktif antibakteria tumbuhan
[Mandal et. al. 2005: Manjunatha, 2006]. Steroid tumbuhan mempunyai
aktiviti cardiotonic, memiliki ciri-ciri membunuh serangga dan
antimikrob. Pada kebiasaannya ia digunakan dalam ubat-ubatan herba dan
produk kosmetik (Callow, 1936). Sebatian fenolik mempunyai nilai
anti-oksidatif, antidiabetic, anticarcinogenic, antimutagenic dan
anti-radang (Seni dan Hollman; 2005, Scalbert et al. 2005).
POTENSI ANTIKANSER AKUEUS ETANOL DARI EKSTRAK BIJI ZIZIPHUS MAURITIANA
TERHADAP GARIS KANSER DAN KARSINOMA EHRLICH ASCITES
Ziziphus mauritiana (Lamk.) adalah pokok berbuah yang dikatakan
(folkloric )mempunyai pelbagai implikasi terhadap banyak unsur dan
penyakit. Dalam kajian ini, dicungkilkan potensi, antikanser dari
ekstrak biji Ziziphus mauritiana In-vitro terhadap garisan sel yang
berbeza (HL-60, Molt-4, HeLa, dan barisan sel normal HGF) dijalankan
melalui cerakin MTT sebagaimana seperti dalam vivo terhadap Ehrich
ascites carcinoma keatas tikus albino Swiss. Ekstrak tersebut dengan
ketara didapati menghalang proliferasi sel HL-60. Ikatan dari sel
HL-60Annexin dan PI yang dirawat menunjukkan kehadiran sel mati
(apoptosis induction) kerana ekstrak secara dos bergantungan. Analisis
kitaran sel mendedahkan peningkatan penting pada sub Go population pada
kepekatan 20 μg / ml dan ke atas. Electrophoresis gel agarosa
mengesahkan pemecahan DNA dalam sel-sel HL-60 selepas 3 jam pengeraman
dengan ekstrak. Ekstrak ini juga menunjukkan potensi kuat antikanser
In-vivo. Rawatan Ehrlich ascites carcinoma terhadap tikus albino Swiss
dengan dos berbeza-beza (100-800 mg / kg b.wt.) dari ekstrak tumbuhan,
dengan ketara mengurangkan jumlah tumor dan kiraan sel tumor yang
berdaya maju dan memperbaiki kandungan hemoglobin, kiraan RBC,
kebarangkalian jangka hayat, perencatan tumor , dan peratusan jangka
hayat. Peningkatkan status antioksida pada haiwan dirawat dengan
ekstrak, adalah bukti daripada penurunan tahap pengoksidaan lipid dan
peningkatan tahap glutathione, catalase, dan superoxide dismutase
1.Introduksi
Sebatian yang diperolehi dari tumbuhan sentiasa menjadi sumber penting
ubatan untuk pelbagai penyakit dan telah mendapat perhatian sewajarnya
dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Ini kerana kepelbagaian ciri-ciri
farmakologi termasuk kesan sitotoksik dan kanser chemopreventive. Dalam
beberapa tahun yang lalu, agen chemopreventive dari semulajadi telah
menjadi sasaran sebagai punca dari buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai
kunci kepentingan utama disebabkan kandungan sebatian bioaktif yang
tinggi. Kanser adalah punca kedua utama kematian di seluruh dunia.
Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, lebih daripada 10 juta kes baru
kanser didiagnosis setiap tahun, dan trend statistik menunjukkan bahawa
jumlah ini akan berganda menjelang tahun 2020 ]. Kanser merupakan
pertumbuhan tidak terkawal dengan penyebaran sel-sel tidak normal, yang
dikait dengan dysregulation apoptosis, kematian sel diprogram.
Kebanyakan ubat semasa antikanser diperolehi daripada sumber
tumbuh-tumbuhan, yang bertindak melalui laluan yang berbeza dimana
akhirnya terkumpul ke pengaktifan apoptosis dalam sel-sel kanser yang
membawa kepada cytotoxicity sel.
SARINGAN PRELIMINARY PHYTOKIMIA BUAH UBATAN DARI TUMBUHAN ZIZIPHUS
MAURITIANA LAM.
PENGENALAN
Tumbuhan adalah sebahagian daripada kehidupan. Tanpanya tiada kehidupan.
Ramai orang percaya pada ubat-ubatan ayurveda atau Unani atau ubat
tradisional lain, kerana ia tidak menunjuk sebarang kesan sampingan
berbanding dengan ubat dari allopathic (ubatan moden). Apabila tumbuhan
mempunyai ciri-ciri dan sifat antibiotik ia dipanggil tumbuhan
perubatan. Kira-kira 80% daripada penduduk dunia menggunakan ubat-ubatan
tradisional, yang kebanyakannya berdasarkan bahan tumbuhan [WHO; 1993].
Bahan-bahan ini adalah primer dan metabolit sekunder
Ziziphus mauritiana Lam. juga dikenali sebagai pokok jujube [Morton;
1987, Michel 2002]. Semua bahagian tumbuhan ini adalah sangat berkesan
terhadap pelbagai jenis penyakit. Daunnya adalah berguna dalam rawatan
cirit-birit, luka, abses, bengkak dan gonorrhoea [Michel; 2002]. Daun
Mauritiana juga digunakan dalam rawatan penyakit hati, asma dan demam
[Morton; 1987]. Karbohidrat, kanji, protein, gula, mucilages dan vitamin
banyaknya ditemui dalam spesis ziziphus [Clifford SC Kertas-Pencirian;
2002]. Ziziphus mauritiana Lam. buah-buahan yang boleh digunakan dalam
rawatan hati [Dahiru, D. et.al. 2005
Waktu berbuah Ziziphus mauritiana Lam. adalah pada akhir bulan Februari
hingga Mac, berwarna merah penuh berair seperti litchi. Buah ini telah
digunakan sebagai Anodyne, sedatif, tonik antikanser, penyembuh luka
mujarab. Ia juga telah digunakan terhadap asma [J. Morton; 1987, EWM
Verheij dan M. Calabura; 1991]. Buahnya [A. R. Ndhala; 2006] Daunnya [D.
Dahiru dan Obidoa O. 2007] dan Bijinya [A. Bhatia dan T. Mishra; 2009]
pengekstrakan nya melihatkan aktiviti antioksida manakala kulitnya [E.
Pisha et. al. 1995] melaporkan sebagai cytotoxicity terhadap garis sel
kanser yang berbeza.
KEPUTUSAN DAN PERBINCANGAN
Buah tumbuhan yang masak matang dijadikan serbuk lalui melalui proses
tapisan sejuk dengan petroleum eter, kloroform, metanol, etanol 95% dan
air suling selama 48 jam. Keputusan pemeriksaan saringan fitokimia
keatas ekstrak buah-buah Ziziphus mauritiana Lam. dibentangkan dalam
Jadual 1. Jenis berbeza metabolit sekunder seperti glikosida flavonoid,
fenol, lignin, saponins, sterol dan tanin hadir manakala alkaloid tidak
hadir dalam Ziziphus mauritiana Lam. [Jadual 1]
Buah Bidara (ziziphus mauritiana lam).
Tannins mempunyai aktiviti antimikrob dan antioksidan am [Rievere et.
al, 2009]. Laporan semasa menunjukkan bahawa tannin mungkin mempunyai
nilai potensi seperti agen sitotoksik dan antineoplastic [Aguinaldo et.
al, 2005]. Saponin mempunyai sifat antikulat [Aboada dan Efuwape, 2001;
Mohanta et.al, 2007]. Kandungan ini menunjuk aktiviri jenis berlainan
terhadap patogen yang berbeza. Oleh itu, ia boleh digunakan dalam
rawatan penyakit.Saponin digunakan dalam hiperkolesterolemia,
hiperglisemia, antioksidan, antikanser, anti-radang dan berat kehilangan
dan sebagainya mengikut bidang perubatan. Ia adalah agen bioaktif
antibakteria tumbuhan [Mandal et. al. 2005: Manjunatha, 2006].
KESIMPULAN
Menurut kajian penyelidikan keatas buah-buah Ziziphus mauritiana Lam.
Boleh disimpulkan bahawa jenis metabolit sekunder yang hadir mempunyai
fungsi berkesan keatas jenis penyakit yang berbeza. Ia menunjukkan
fungsi yang sangat berkesan terhadap patogen. Oleh itu, buah bidara
boleh digunakan dalam rawatan penyakit hati mengikut fungsinya dan juga
boleh digunakan dalam rawatan kanser. Buah-buah bidara harus digunakan
dalam penyediaan dadah perubatan rawatan jenis kanser yang berbeza,
aktiviti antimikrob dan antikulat.
Copy the BEST Traders and Make Money : http://ow.ly/KNICZ
Copy the BEST Traders and Make Money : http://ow.ly/KNICZ
No comments:
Post a Comment