Pokok Bidara
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
| Pokok Bidara | |
|---|---|
|  | |
| Status pemuliharaan | |
| 
Terlindung | |
| Pengelasan saintifik | |
| Alam: | Tumbuhan | 
| Divisi: | Magnoliophyta | 
| Kelas: | Magnoliopsida | 
| Order: | Rosales | 
| Famili: | Rhamnaceae | 
| Genus: | Ziziphus | 
| Spesies: | Z. mauritiana | 
| Nama binomial | |
| Ziziphus mauritiana Lam. | |
Pokok Bidara paling biasa ditemui di kawasan tropika dan sub-tropika. Ia berasal dari Afrika ia kini tersebar secara meluas di rantau tropika dari India untuk Afghanistan dan China , dan juga dari Malaysia dan ke Australia dan di beberapa kawasan Pasifik . [1] Ia mampu membentuk semak tebal dan menjadi invasif di sesetengah kawasan, termasuk Fiji dan Australia dan telah menjadi rumpai yang serius alam sekitar di Australia Utara. Ia merupaan pokok yang cepat berkembang dengan jangka hayat yang sederhana, yang cepat tumbuh dan boleh mencapai sehingga 10-40 kaki (3 hingga 12 m) tinggi.
Isi kandungan
Botani
Pokok Bidara
| Nilai pemakanan per 100 g (3.5 oz) | |
|---|---|
| Tenaga | 24.76 kJ (5.92 kcal) | 
| Karbohidrat | 17 g | 
| - Gula | 5.4-10.5 g | 
| - Serabut diet | 0.60 g | 
| Lemak | 0.07 g | 
| Protein | 0.8 g | 
| Air | 81.6-83.0 g | 
| Tiamina (vit. B1) | 0.02-0.024 mg (-2%) | 
| Riboflavin (vit. B2) | 0.02-0.038 mg (-3%) | 
| Niasin (vit. B3) | 0.7-0.873 mg (-5%) | 
| Kalsium | 25.6 mg (3%) | 
| Besi | 0.76-1.8 mg (-13%) | 
| Fosforus | 26.8 mg (4%) | 
| [2] Peratusan dianggarkan menggunakan syor A.S. untuk orang dewasa. Sumber: USDA Nutrient Database | |
Pokok Bidara merupakan pokok bersaiz sederhana yang tumbuh dengan pantas dan mempunyai akar tunjang maju, penyesuaian diperlukan untuk keadaan kemarau. Spesis berlainan berbeza-beza secara meluas dari segi ketinggian, dari pokok renek lebat 1.5-2 m tinggi, hingga 10-12 m tinggi dengan diameter batang kira-kira 30 cm. Z. mungkin mauritiana mendirikan atau merebak luas, dengan anggun melabuh cawangan berduri, mabuk branchlets, berduri atau set dengan pendek, duri lurus atau ketagih tajam. [3]
Daun ini alternatif, ovate atau bujur eliptik dengan puncak bulat, dengan 3 urat lekuk membujur di pangkal. Daunnya adalah kira-kira 2.5-3.2 cm panjang dan 1.8 kepada 3.8 cm lebar dan mempunyai gigi halus pada pinggirnya. Ia bewarna hijau gelap dan berkilat di sebelah atas dan hijau-pucat hingga hijau-kelabu di bahagian bawah. Bergantung kepada iklim, dedaunan daripada Pokok Bidara mungkin malar hijau atau daun luruh. Bunganya kecil, kuning, 5-kelopak dan biasanya dalam berdua-duaan dan bertiga di celah daun. Bunga putih atau putih kehijauan dan buahnya bewarna oren coklat, 2-3 cm panjang, boleh dimakan dengan pulpa putih mengelilingi 2-locular pirena.[1]
Pokok yang cepat tumbuh ini mula menghasilkan buah-buahan dalam tempoh tiga tahun. Buahnya adalah lembut, berair, buah berbiji sekitar 2.5 cm diameter walaupun dengan penanaman canggih buah mampu mencapai saiz 6.25 cm panjang dan 4.5 cm lebar. Bentuk buah mungkin berbentuk bujur, obovate, bulat atau lonjong, kulit licin atau kasar, berkilat, nipis tetapi keras. Buah-buahannya masak pada masa yang berlainan walaupun di atas pokok tunggal yang sama. Buahnya mula-mula hijau, kuning ketika masak. Buah yang matang sepenuhnya bewarna merah, lembut, berair dengan kulit berkedut dan mempunyai aroma yang menyenangkan. Buah yang masak rasanya adalah manis dan masam. Kedua-dua tekstur isi dan rasa menyerupai epal. Apabila mengkal isinya putih dan rangup, berasid hingga separa berasid hingga rasa manis. Buah yang masak sepenuhnya adalah kurang rangup dan agak bertepung, buah terlebih masak adalah berkedut, isi bewarna kream, lembut, berspan dan hapak. Pada mulanya aroma seperti epal dan menyenangkan tetapi ia menjadi hapak apabila masak. Terdapat biji ksarr ditengah keras, bujur atau lonjong yang mengandungi 2 biji benih bujur, coklat, 1/4 (6mm) panjang.
Ekologi
Terdapat sejenis kuih yang dinamakan sempena namanya, iaitu kuih buah bidara.Kegunaan
Daun pokok bidara selalu digunakan ketika memandikan jenazah bagi orang Islam. Selepas menghilangkan najis dari tubuh mayat, jenazah akan dimandikan tiga kali. Mandian pertama ialah dengan air yang dicampur daun bidara. Penggunaan daun bidara itu bukan merupakan kepercayaan tradisi sebaliknya sunah daripada Rasulullah sendiri.Daunnya juga disunatkan untuk digunakan ketika mandi wajib bagi wanita yang baru suci daripada haid. Dari ‘Aisyah Radhiyallahu ‘Anha bahawa Asma’ binti Syakal Radhiyallahu ‘Anha bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam tentang mandi haidh, maka beliau bersabda (maksudnya):
“Salah seorang di antara kalian (wanita) mengambil air dan sidrahnya (daun pohon bidara) kemudian dia bersuci dan membaguskan bersucinya, kemudian dia menuangkan air di atas kepalanya lalu menggosok-gosokkannya dengan kuat sehingga air sampai pada kulit kepalanya, kemudian dia menyiramkan air ke seluruh badannya, lalu mengambil sepotong kain atau kapas yang diberi minyak wangi kasturi, kemudian dia bersuci dengannya. Maka Asma’ berkata: “Bagaimana aku bersuci dengannya?” Beliau bersabda: “Maha Suci Allah” maka ‘Aisyah berkata kepada Asma’: “Engkau mengikuti (mengusap) bekas darah (dengan kain/kapas itu).” (Hadith Riwayat Muslim)
Nama Lain: (Melayu) 
bidara, epal siam, jujub; (Inggeris) Indian jujube, Dunks, Chinese 
apple, Malay jujube, Indian plum, Indian cherry, Chinese date, Masau, 
Jujube (Indonesia) bidara, widara (Sunda) dara (Jawa), (India) Ber, Beri
 (Hindi); Badarah, Kolah, Koli (Sanskrit); Ilanati, Ilantappalam, 
elandai, yellande (Tamil); (Arab) Sidr, Nobig (Thailand) ma tan, ma 
thong, phutsan
PENGENALAN
Pokok Bidara atau nama saintifiknya Z. mauritiana merupakan sejenis 
pokok renek malar hijau yang tumbuh di Asia dan Asia Selatan. Pokok 
Bidara, pokok renek berduri, dengan ketinggian sehingga 15 meter, dengan
 batang berdiameter 40 cm atau lebih; rimbunan daunnya merebak; duri 
stipular dan banyak dahan yang rendang.
Daunnya luruh, ovate atau bujur eliptik dengan puncak bulat, dengan 3 
urat lekuk membujur di pangkal. Daunnya adalah kira-kira 2.5-3.2 cm 
panjang dan 1.8 kepada 3.8 cm lebar dan mempunyai gigi halus pada 
pinggirnya. Ia bewarna hijau gelap dan berkilat di sebelah atas dan 
hijau-pucat hingga hijau-kelabu di bahagian bawah. Bergantung kepada 
iklim, dedaunan daripada
Pokok bidara cepat tumbuh dan mula menghasilkan buahnya dalam tempoh 
tiga tahun. Buahnya lembut, berair, berbiji boleh mencecah sehingga 
1-2.5 inci (2.5-6.25 cm) panjang, bergantung kepada jenis dan 
kecanggihan penanaman, buah mampu mencapai ukuran 6.25 cm panjang dan 
4.5 cm lebar. Bentuk buah hampir bujur-melonjong, bulat atau lonjong. 
Kulitnya licin pada  am nya berkilat, nipis tetapi padat. Buahnya masak 
pada berlainan masa, walaupun pada pokok yang sama. Buahnya berwarna 
hijau bila muda, kuning ketika masak dan merah ketika matang sepenuhnya.
 Ia lembut, berair berkulit kedut dan mempunyai aroma yang amat 
menyenangkan. Rasanya manis dan masam-masam-manis.Tekstur isi dan rasa 
menyerupai epal, apabila mengkal isinya putih dan ranggup, berasid 
hingga separa asid tapi manis. Buah yang terlalu masak kurang ranggup 
dan seperti bertepung, buah terlebih masak pulak  berkedut, isi bewarna 
krim, lembut, berspan dan hapak. Pada mulanya aroma seperti epal dan 
menyenangkan berubah menjadi hapak. Terdapat biji keras ditengah, bujur 
atau lonjong yang mengandungi 2 biji benih bujur, coklat, 1/4 (6mm) 
panjang.
Bunganya kecil, kuning, 5-kelopak dan biasanya berdua atau bertiga di 
celah daun. Bunga putih atau putih kehijauan dan buahnya bewarna oren 
coklat, 2-3 cm panjang, boleh dimakan dengan pulpa putih mengelilingi 
2-locular pirena.
Bidara (Z. Mauritiana) adalah salah satu daripada dua spesies Ziziphus 
yang mempunyai kepentingan terbesar hortikultur, ia itu jujube Cina (Z. 
zizyphus). Jujube India adalah lebih tropika manakala jujube Cina adalah
 spesies tahan lasak dan sejuk.
Kegunaan
1)     Mandi Jenazah
Daun pokok bidara selalu digunakan ketika memandikan jenazah bagi orang 
Islam. Selepas menghilangkan najis dari tubuh mayat, jenazah akan 
dimandikan tiga kali. Mandian pertama ialah dengan air yang dicampur 
daun bidara. Penggunaan daun bidara bukan merupakan kepercayaan tradisi 
sebaliknya sunah Nabi s.a.w. sendiri.
Ummu ‘Athiyyah Rodhiyallohu ‘Anha berkata, “Nabi Shollallohu Alaihi Wa 
sallam pernah menemui kami sedangkan kami kala itu tengah memandikan 
puterinya (Zainab), lalu Beliau bersabda: ‘Mandikanlah dia tiga, lima, 
(atau tujuh) kali, atau lebih dari itu. Jika kalian memandang perlu, 
maka pergunakan air dan daun bidara. (Ummu ‘Athiyyah berkata, ‘Dengan 
ganjil?’ Beliau bersabda, ‘Ya.’) dan buatlah di akhir mandinya itu 
tumbuhan kafur atau sedikit darinya.”
(H.R. al Bukhori 3/99-104, Muslim 3/47-48, Abu Dawud 2/60-61, an Nasa-i 
1/266-267, at Tirmidzi 2/130-131, Ibnu Majah 1/445, Ibnul Jarud 258-259,
 Ahmad 5/84-85, 4076-4078, Syaikh al Albani – Hukum dan Tata Cara 
Mengurus Jenazah hal 130-131).
2)     Mandi Junub
Daunnya juga disunatkan untuk digunakan ketika mandi wajib bagi wanita 
yang baru suci daripada haid. Dari ‘Aisyah Radhiyallahu anha bahawa Asma
 binti Syakal Radhiyallahu anha bertanya kepada Rasulullah Shallallahu 
‘Alaihi wa Sallam tentang mandi haidh, maka beliau bersabda (maksudnya):
‘Aisyah secara marfu’, “Salah seorang di antara kalian (wanita) 
mengambil air dan sidrahnya (daun pohon bidara) kemudian dia bersuci dan
 membaguskan bersucinya, kemudian dia menuangkan air di atas kepalanya 
lalu menggosok-gosokkannya dengan kuat sehingga air sampai pada kulit 
kepalanya, kemudian dia menyiramkan air ke seluruh badannya, lalu 
mengambil sepotong kain atau kapas yang diberi minyak wangi kasturi, 
kemudian dia bersuci dengannya. Maka Asma’ berkata: “Bagaimana aku 
bersuci dengannya?” Beliau bersabda: “Maha Suci Allah” maka ‘Aisyah 
berkata kepada Asma’: “Engkau mengikuti (mengusap) bekas darah (dengan 
kain/kapas itu).” (Hadith Riwayat Muslim no. 332 dari ‘Aisyah)
3)     Ruqyah Mengubati Gangguan Sihir
Daun bidara tidak hanya dimanafaatkan untuk memandikan jenazah, orang 
yang baru memeluk agama Islam atau mandi junub, ia juga memiliki khasiat
 penyembuh bagi pelbagai jenis penyakit, di antaranya, cirit-birit, 
kencing manis dan malaria. Selain itu daun bidara turut diguna dalam 
membantu dalam proses penyembuhan penyakit gangguan ghaib.
Wahab bin Munabih seorang ulama menyarankan penggunaan tujuh helai daun 
bidara (daun pohon Sidr) hijau ditumbuk lumat di antara dua batu atau 
sejenisnya. Kemudian dilarutkan kedalam air secukup untuk mandi sambil 
dibaca ayat Kursi, surat al-Kafirun, al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Naas. 
(turut boleh dibacakan ayat-ayat al-Qur’an lainnya) kedalamnya. Lalu 
dipergunakan untuk mandi atau diminum. (lihat Mushannaf Ma’mar bin 
Rasyid 11/13)
Setelah membacakan ayat-ayat tersebut pada air yang sudah disiapkan, 
hendaklah di meminumnya sebanyak tiga kali, dan kemudian memandi dengan 
menggunakan sisa air tersebut. Dengan demikian, insya Allah penyakit 
(sihir) akan hilang. Dan jika perlu, hal itu boleh diulangi beberapa 
kali, sehingga penyakit (sihir) itu benar-benar sembuh. Pengubatan 
tersebut juga amat baik bagi para suami yang tidak dapat berhubung badan
 disebabkan sihir.
Ibnu Kathir menyebutkan di dalam tafsirnya bahawa Al-Qurthubi 
menceritakan dari Wahab bahawa dia mengatakan,
“Ambillah 7 helai daun bidara lalu tumbuk di antara 2 batu kemudian 
dicampurkan dengan air dan dibacakan Ayat Kursi kemudian diminumkan 
kepada orang yang terkena sihir sebanyak 3 kali tegukan lalu dimandikan 
dengan air sisanya maka ia akan menghilangkan sihirnya. Terutama bagi 
suami yang terhalang menggauli isterinya.”
Ibnu Kathir mengatakan bahawa yang paling bermanfaat dalam menghilangkan
 pengaruh sihir adalah dengan menggunakan apa yang diturunkan Allah 
s.w.t. kepada RasulNya untuk menghilangkan hal itu iaitu membaca 
al-muawwidzatian (al-Falaq dan an-Nas) dan Ayat Kursi kerana ayat-ayat 
itu dapat mengusir syaitan.
Cara Melakukankan:
1.      Ambil 7, 9, 11 atau lebih (kiraan ganjil) helai daun bidara.
2.      Tumbuk dan dilumatkan.
3.      Letakkan daun bidara yang telah dilumat ke dalam sebuah bekas.
4.      Campurkan daun bidara bersama dengan air doa.
5.      Membaca al-Fatihah dan Selawat.
6.      Niatkan kesembuhan dan pulih dari segala gangguan. (Gunakan 
kaedah bacaan surah al-Fatihah dan berdoa sebelum ‘Ameen’).
7.      Minum hanya 1/3 air bidara yang di dalam gelas.
8.      Baki 2/3 digunakan untuk mandi.
Cara Mandi dengan Daun Bidara:
1.      Waktu mandi adalah di antara waktu asar dan maghrib.
2.      Pesakit hendaklah mandi seperti biasa dan pada akhir mandian 
itu, tuangkan baki 2/3 air bidara ke dalam baldi dan campurkan air biasa
 untuk memenuhi baldi tersebut.
3.      Jirus ke seluruh tubuh dan biarkan air di badan kering tanpa 
perlu mengelap badan.
4.      Lakukan minum serta mandi selama 3 hari berturut-turut.
Cara Dan Kaedah Penggunaan Daun Bidara :
(a). Ambil daun bidara pada bilangan ganjil, paling sedikit 7 helai 
daun, letak di penggilingan/lesung/cobek  dan tumbuklah hingga lumat 
(dicampur sedikir  air)
(b). Setelah lumat, campurkan dalam segelas air untuk diminum
(c). Atau dicampur dan digaul kedalam bekas/baldi  air untuk dibuat 
mandi
jangan lupa sebelum dibuat mandi atau minun bacakan dulu ayat-ayat 
ruqyah. Jika dibuat untuk mandi lebih afdhal air daun bidara ditakung 
dalam tub mandi  agar pesakit dapat berendam didalamnya selama 10 minit 
atau jika tidak ada, maka  pada bilasan pertama gunakan air daun bidara 
untuk di gosok-gosok ketubuh dan dibiarkan  selama 5 minit  lalu 
biilasan kedua menggunakan air biasa dan sabun mandi.
4)     Daun Bidara Sebagai Makanan atau Minuman
Buah bidara yang dipetik segar amat sedap dimakan atau diperah untuk 
dijadi minuman penyegar atau dikeringkan untuk dijadikan jeruk atau 
manisan.
Di Asia Tenggara, buah muda dipetik dan dimakan dengan mencecah garam. 
Ada yang merebus untuk dijadikan sirap
Di Indonesia, daun mudanya makan sebagai sayuran atau ulaman
Di India, Pokok bidara merupakan salah satu dari beberapa jenis tumbuhan
 yang digunakan untuk memelihara serangga lak; ranting-ranting yang 
dibungkus dengan air liur serangga dipungut untuk diproses menjadi 
lackuer. Kulit kayu dan buahnya menghasilkan bahan pewarna. Kayunya 
berwarna kemerahan, bertekstur halus, keras, dan tahan lama, dan 
digunakan sebagai kayu perhiasan, alat rumah tangga, dan alat-alat lain.
Buah, biji, daun, kulit kayu, dan akarnya berkhasiat ubat, terutama 
untuk membantu pencernaan dan sebagai penampal luka. Di Jawa, misalnya, 
kulit kayunya digunakan untuk menyembuhkan gangguan pencernaan, 
sedangkan di Malaysia serbuk  kulit kayunya dimanafaatkan untuk ubat 
sakit perut.
PENGGUNAAN TRADISIONAL:
AKAR
1)            Akar Z. mauritiana adalah pahit, menyejukkan, melegakan 
kesakitan (Anodyne) dan tonik, kulitnya  masam atau pahit pada rasa 
(astringent).
2)            Menghalang dengan menyumbat atau seolah-olah dengan 
menyumbat sesatu (constipating) dan tonik, manakala
3)            Daunnya pahit, menyejukkan, astringen, mampu membuang atau
 memusnahkan cacing parasit (anthelminthic),  mengeluarkan peluh 
(diaphoretic) dan mencegah atau mengurangkan demam (antipyretic).
4)            Sama ada dari dua otot besar dada (pectoral), Cenderung  
memeriksa pendarahan dengan kontrak atau tisu saluran darah (styptic), 
merangsangkan (aphrodisiac).
5)            Memberikan kekuatan dan kecergasan (invigorating), 
membuang kekotoran dari (depurative), pembuka selera dan tonik.
6)            Akar, kulit kayu, daun dan biji digunakan oleh masyarakat 
berlainan di Afrika untuk merawat gangguan gastrousus. Ciri-ciri 
astringen dari bahagian-bahagian ini menjadikan ia  sesuai untuk rawatan
 cirit-birit, disentri dan ulser di dalam mulut.
7)            Akar nya amat purgatives. Jus dari akar diberi dalam dos 2
 sudu teh setiap hari sebagai  ubat  senak perut dan ulser peptik, di 
Nepal. Jus dari kulit adalah ubat untuk cirit-birit dan disenteri. Jus 
dari daun sebaliknya diberikan untuk gangguan hati dan cirit-birit. 
8)            Akar juga  digunakan untuk merawat  gangguan sistem saraf 
pusat dicirikan oleh kehilangan kesedaran dan sawan (epilepsi) dan 
bijinya  dianggap sebagai sedatif. Akar bidara dipercayai dapat 
menggalak haid.
9)            Di Nepal, jus akarnya diberi untuk gangguan haid.
10)       Akar bidara diberi untuk merawat penyakit berjangkit seperti 
kusta dan sejenis batuk kering disebabkan dari bengkak kelenjar limfa 
(scrofula).
11)       Pes dibuat dari akar digunakan untuk menampal bahagian sakit 
belakang yang menjejaskan bahagian lumbar; boleh disebabkan oleh 
ketegangan otot atau artritis atau kekurangan vaskular atau cakera 
intervertebralnya pecah (lumbago).
DAUN
1)            Daun dgunakan untuk merawat gonorea dan kepialu di 
kalangan kanak-kanak. Cecair yang diperbuat dari perahan rendaman daun 
dalam air diguna untuk  merawat luka dan ulser.
2)            Daun dianggap boleh mengeluarkan peluh (diaphoretic) dan 
menghalang demam (antipyretic) dan digunakan untuk merawat demam. 
Mengunyah daun membantu menghentikan pendarahan gusi.
3)            Jus dari daun dititis ke mata untuk merawat 
konjunktivitis.
4)            Kayu kering digunakan untuk mengasap rambut sebagai 
langkah menghapuskan kutu.
BUAH
1)            Buahnya manis, menyejukkan, mampu melegakan kesakitan 
(Anodyne), pencahar (purgative), mampu atau cenderung melekat; mempunyai
 sifat pelekat (mucilaginous).
2)            Buahnya dianggap tonik, menyejukkan dan melegakan 
kesakitan (Anodyne); untuk mendapat kesan ini pulpa diberi untuk demam.
BIJI
1)            Biji digunakan untuk merawat sakit perut semasa 
mengandung.
2)            Bijinya kuat dan tajam (acrid), manis, astringen, 
mendorong mental keletihan dan tonic.
3)            Abu dari biji bakar dicampur dengan minyak kelapa, disapu 
pada bahagian parut terbakar untuk menghilangkan parut.
PENGGUNAAN SEBAGAI UBATAN:
• Buah digunakan sebagai tampalan ketempat luka dan ulser; digunakan 
dalam merawat penyakit paru-paru dan demam; dan dicampur dengan garam 
dan lada cili, yang diambil untuk indigestion (gangguan fungsi 
pencernaan dicirikan oleh ketidak selesaan, pedih ulu hati atau mual) 
dan biliousness (Kecemasan gastrik disebabkan dari  gangguan ulu hati 
atau hempedu).
• Buah masak kering adalah baik sebagai julap ringan.
• Bijinya melalikan (sedative), kadang-kadang diambil bersama dadih 
(buttermilk) , untuk menghentikan loya, muntah, dan sakit perut semasa 
kehamilan. Ia mengelak cirit-birit, dan diguna sebagai tampalan pada 
luka.
• Biji dicampur minyak, diguna sebagai sapuan untuk sakit sendi 
(rheumatic).
• Daun digunakan sebagai bahan balutan ubatan. Ia membantu dalam masalah
 hati, asma dan demam. Digunakan bersama-sama dengan catechu (Ekstrak 
dari heartwood Acacia catechu digunakan untuk pencelupan dan samak dan 
memelihara jaring (fishnets) dan layar; dahulunya digunakan secara 
perubatan), ditadbir apabila astringen diperlukan, seperti pada luka.
• Kulit yang pahit direbus diambil untuk menghentikan cirit-birit dan 
disenteri (jangkitan usus yang ditandakan oleh cirit-birit yang teruk) 
dan melegakan gingivitis (Keradangan gusi). Pes yang dibuat dari kayu 
digunakan pada kudis.
• Akar amat julab  (purgative). Rebusan akar diberikan sebagai 
menurunkan suhu panas badan (febrifuge), taenicide (ubat membunuh cacing
 pita), dan emmenagogue (ejen penggalak pelepasan haid), dan serbuk dari
 akar ditabur keatas tempat luka. Jus dari kulit akar dikatakan untuk 
mengurangkan gout dan sakit sendi. Dos Kuat dari kulit kayu atau akar 
boleh menjadi toksik. Rendaman bunga berfungsi sebagai losyen mata.
FUNGSI  KEGUNAAN
Produk
Pokok kayu bidara keras, kuat, bertekstur halus, tahan lasak, tahan 
lama, dan berwarna kemerahan. Ia digunakan untuk menegakkan telaga, 
dijadikan kaki katil, rangka perahu, peralatan pertanian, pembuatan 
peralatan dan lain-lain barangan pelarik-bertukar. Dahan digunakan 
sebagai rangka kerja dalam pembinaan rumah dan kayu membuat arang yang 
baik dengan kandungan haba hampir 4.900 kkal per kg. Di samping itu, 
spesies ini digunakan sebagai kayu api dalam banyak bidang. Di Afrika 
tropika, ranting-ranting dan dahan yang fleksibel diguna sebagai bahan 
cauan balutan, kekuda bumbung rumah dan sebagai kon untuk pengikat 
jerami pondok, dan dipintal bersama untuk membentuk dinding kandang 
berduri untuk mengurung ternakan.
Buah bidara boleh dimakan mentah atau di jerukan atau digunakan dalam 
minuman. Ia  berkhasiat dan kaya dengan vitamin C. Kedudukannya kedua 
dari jambu dan lebih tinggi daripada limau atau epal. Di India, 
buah-buah masak dimakan mentah atau dimasak dalam masakan dan buah-buah 
separuh masak dihalwakan melalui proses penjerukan, atau direndam dalam 
larutan garam. Buah masak juga disalai melalui proses 
pengeringan-matahari, dijadikan gula-gula, masam-manis, sebagai metega 
dan diserbukan sebagai persediaan diluar-musim. Ia mengandungi 20 hingga
 30% gula, sehingga 2.5% protein dan 12.8% karbohidrat.
Minuman yang menyegarkan dapat disediakan dengan merendam buah-buah di 
dalam air.
Makanan: Buah dimakan segar atau dikeringkan dan boleh dibuat secara 
masakan makanan bertepung, mentega, atau pes seperti cheese, digunakan 
sebagai perasa. Juga digunakan dalam membuat gula-gula dan jeruk. 
Buahnya adalah sumber terbaik karotena, vitamin A dan C, dan minyak 
lemak. Di Indonesia, daun muda dimasak sebagai sayuran.
Makanan Ternakan (Fodder): Di beberapa bahagian negeri India dan Afrika 
Utara, daun Z. mauritiana digunakan sebagai makanan ternakan berkhasiat 
untuk biri-biri, kambing, unta dan lembu. Analisis juzuk bahan kimia 
berdasarkan berat kering menunjukkan daun mengandungi 15.4% protein 
mentah, 15.8% serat mentah, 6.7% jumlah mineral dan 16.8% kanji.
Bahan api: Z. mauritiana menghasilkan kayu api yang sangat baik (sapwood
 mempunyai 4900 kcals / kg) dan arang yang baik. Dahan-dahan yang 
berjuntai kebawah mudah di cantas dijadikan kayu-api.
Minyak lemak – asid methyl ester dari biji buah bidara (Z. Mauritiana) 
memenuhi semua keperluan biodiesel utama di Amerika Syarikat (ASTM D 
6751-02, ASTM PS 121-99), Jerman (DIN V 51606) dan Kesatuan Eropah (EN 
14214). Purata minyak mampu hasil adalah 4.95 kg minyak / pokok atau 
1371 kg minyak / hektar, pokok bidara boleh ditanam dikawasan gersang 
atau separa gersang kerana ia adalah pokok rintangan kemarau.
Pemeliharaan lebah: Di India dan Queensland, bunga menyumbang sebagai 
sebahagian dari sumber penghasilan nectar untuk lebah kecil madu. Madu 
dari debunga ini berwarna cerah dan tidak terlalu istimewa.
Tanin atau  pencorak-warna (dyestuff): Batang, termasuk kulit akar, 
telah digunakan dalam penyamakan; apabila ditumbuk hancur di dalam air, 
ia menghasilkan pewarna coklat dan kelabu atau kemerahan.
Alkohol: Mentah, spirit yang memabukkan kadang-kadang disuling dari 
pulpa buah yang diperam.
Racun: Di Ethiopia Z. mauritiana digunakan untuk menjadi ikan hilang 
tumpuan.
Perubatan: Daun, buah dan kulit kayu digunakan secara perubatan. Akar 
ditumbuk  dicampur air minuman dan diberikan kepada ayam ternakan yang 
dijangkiti cirit-birit dan kepada manusia kerana masalah cernaan.
Produk-produk lain: Di India, Z. mauritiana pokok pemakanan bagi 
serangga lac, Kerria lacca, yang ditemui pada daun dan dibuat bahan 
resin berwarna oren-merah. Resin yang dbersih menghasil kualiti shellak 
yang tinggi, yang digunakan dalam kerja-kerja seni halus me-lakuer dan 
untuk menghasilkan lilin pengedap dan varnis. Daun turut dikumpul untuk 
diberi makan kepada ulat sutera tasar; sutera tasar, sangat berharga, ia
 adalah hanya satu-satu sutera yang diperbuat dan dieksploitasikan 
secara perdagangan di kawasan tropika.
SEBATIAN  FENOLIK  DARI  BUAH  DAN KOMPOSISI MINYAK HABBATUS ZIZIPHUS 
MAURITIANA L.
Struktur dalaman benih jujube biasa
Bidara adalah buah tropika yang tumbuh dari spesies pokok, Ziziphus 
mauritiana Lamk. pericarp (Dinding matang dan pengubahsuaian pelbagai 
ovari  tumbuhan)  buah ini dimakan sama ada semasa segar atau kering 
manakala bijinya pada kebiasaannya dibuang sebagai sisa. Kajian kini 
dijalankan untuk menilai aktiviti antioksida dan kandungan fenolik dari 
buah ini, dan untuk menilai sama ada terdapat sebarang nilai fitokimia 
tambahan yang boleh diekstrak daripada sisa biji ini.
Bahagian buah yang boleh dimakan telah diekstrak dengan menggunakan 
metanol akueus 60% melalui sonication dan kemudian dianalisakan 
(assayed) untuk kandungan jumlah fenol, aktiviti antioksida, dan 
sebatian fenolik individu melalui HPLC-DAD. Minyak dari biji diekstrak 
dengan n-heksana telah dianalisakan untuk komposisi asid lemak, sterol 
(Mana-mana kumpulan alkohol steroid semulajadi yang berasal dari 
tumbuh-tumbuhan atau haiwan; ia adalah bahan berlilin tidak larut), dan 
kandungan tocopherols (vitamin larut lemak yang penting untuk pembiakan 
 normal; antioksida terpenting yang meneutralkan radikal bebas dalam 
badan) melalui GC-MS.
Quercetin
2-(3,4-dihydroxyphenyl)-3,5,7-trihydroxy-4H-chromen-4-one
Jumlah kandungan fenolik buah segar adalah 12.8 mg / g sebagai setaraf 
asid Gallic, dengan aktiviti antioksida 0.5 μmol / g sebagai setaraf 
quercetin(Quercetin /ˈkwɜrsɨtɨn/,  flavonol, adalah flavonoid 
asal-tumbuhan yang ditemui dalam buah-buahan, sayur-sayuran, daun dan 
bijirin. Ia digunakan sebagai ramuan supplements, minuman atau makanan) 
melalui Folin-Ciocalteu dan cerakin DPPH masing-masing. asid 
Hydroxybenzoic, vanillin, ortho- and para-coumaric acid, epicatechin, 
quercetin, dan naringenin kebarangkalian pasti dengan memadankan masa 
pengekalan dan spektrum UV dengan piawai rujukan komersial. Analisa 
GC-MS dari ekstrak buah-buahan TMS menunjukkan kehadiran sebatian 
berikut: propanoic, hexanoic, heptanoic, octanoic, nonanoic, decanoic, 
dodecanoic, n-pentadecanoic, hexadecanoic, benzoic, dan asid 
trihydroxybenzoic. Di samping itu, D-fructose, galactofuranoside, asid 
gluconic, dan β-sitosterol juga telah dikesan. Dalam minyak biji bidara,
 asid lemak seperti, hexanoic, octanoic, 7-octadecenoic, 
9,12-octadecendoic, eicosanoic, 11-eicosenoic, dan asid docosanoic 
dengan acid 7-octadecenoic, telah didapati untuk dijadikan 55% daripada 
jumlah asid lemak. Squalene, γ-tokoferol dan stigmasterol telah dikenal 
pasti sebagai juzuk kecil dalam pecahan Unsaponifiable dari minyak biji.
 Kajian terkini menunjukkan bahawa buah bidara adalah sumber terbaik 
fitokimia yang sihat.
JUZUK  KIMIA
saponins I, II, III; jujube side A, B; p-coumarylates dari asid 
alphitolic; acid betulinic; leucocyanidin; mauritines A – F; amphibines A
 – F; frangufoline; leucopelargonidin; asid ceanothic; carotene; 
thiamine; riboflavin; niacin; vitamin C; asid citric acid; asid malic; 
asid oxalic; asid oleic; asid linoleic; protopine; berberine
Buah Bidara - Buah segar Nilai khasiat per 100 g (3.5 oz)
Tenaga
 
24.76 kJ (5.92 kcal)
Karbohidrat
 
17 g
- Gula
 
5.4-10.5 g
- Sirat Diet
 
0.60 g
Lemak
 
0.07 g
Protein
 
0.8 g
Air
 
81.6-83.0 g
Thiamine (vit. B1)
 
0.02-0.024 mg (-2%)
Riboflavin (vit. B2)
 
0.02-0.038 mg (-3%)
Niacin (vit. B3)
 
0.7-0.873 mg (-5%)
Kalsium
 
25.6 mg (3%)
Besi
 
0.76-1.8 mg (-13%)
Phosphorus
 
26.8 mg (4%)
Peratusan adalah relative cadangan AS untuk orang dewasa.
Sumber: USDA Nutrient database
Data Pra-Klinikal
Farmakologi
Aktiviti antioksida
Pengajian mendapati  bahawa dengan pra-rawatan tikus dengan ekstrak 
akueus dari daun bidara dapat mengurangkan kesan toksik alkohol pada 
hati. Ini dipercayai disebabkan dari aktiviti antioksida yang hadir 
dalam daun seperti  dibuktikan dengan pengurangan yang ketara keatas  
tahap ALT, AST, ALP dan TP dalam  masa yang sama terdapat peningkatan 
pada catalase, glutation preoxidase, glutation reductase dan superoxide 
dismutase. Terdapat juga pengurangan perubahan morfologi pada hati 
seperti yang diperhatikan dalam pemeriksaan histopathological. Kesan ini
 dianggap menjadi kerana kehadiran tanin, saponin dan sebatian pheonlic 
di dalam ekstrak
Pengajian juga mendapati bahawa buah bidara (Z. Mauritiana) turut  
mempunyai aktiviti antioksida disebabkan dengan  kehadiran sebatian 
fenolik dan flavonoid.
Aktiviti antidiabetic
Ekstrak akuas dari daun Z. mauritiana didapati mempunyai aktiviti 
hipoglisemia (Darah yang luar biasa rendah disebabkan daripada insulin 
berlebihan) yang ketara apabila diberikan kepada tikus Wistar yang 
disebabkan kencing manis dengan beban glukosa dan diberi suntikan 
Alloxan. Kesannya setanding dengan glibenclamide. Ekstrak dari biji ini 
turut didapati mempunyai aktiviti hipoglisemia.
Aktiviti antikanser
Ekstrak biji  dari bidara diuji terhadap pelbagai garis sel kanser 
(HL-60, Molt-4, HeLa dan garis sel normal HGF dan Ehrich ascites 
carcinoma), menunjukkan tanda perencatan percambahan sel HL-60. Terdapat
 induksi apoptosis (Sejenis sel mati di mana sel itu menggunakan jentera
 selular khusus untuk membunuh dirinya; mekanisme sel bunuh diri yang 
membolehkan metazoans untuk mengawal bilangan sel dan menghapuskan 
sel-sel yang mengancam kelangsungan hidup haiwan), peningkatan menonjol 
populasi  GO dan pecambahan  DNA pada sel HL-60. Rawatan keatas Ehrich 
Ascites carcinoma dengan pelbagai kepekatan ekstrak menunjukkan 
pengurangan dalam bilangan tumor dan ketumbuhan bilangan sel tumor dan 
kandungan hemoglobin yang lebih baik, kiraan RBC dan bermakna masa 
jangka hayat, perencatan tumor dan peratusan jangka hayat. Terdapat juga
 peningkatan pada status antioksida dalam haiwan dirawat ekstrak seperti
 yang dibuktikan melalui penurunan dalam tahap peroksidaan lipid dan 
peningkatan paras glutation, katalase dan superoxide dismutase.
Aktiviti Immunomodulatory (Istilah Perubatan; Ditakrifkan Sebagai 
Rawatan "Penyakit Dengan Mendorong,  Meningkatkan, Atau Menekan Suatu 
Gerak Balas Imun)
Mishra  et al mengkaji  kesan immunomodulatory ekstrak biji bidara 
keatas kedua-dua tindak balas imun humoral dan sel-pengantara. Keputusan
 menunjukkan urutan tindak-balas sel-pengantara, tindakbalas humoral 
imun dan Th-1 pengantara cytokine IFN-gamma dan penurunan dalam Th-2 
pengantara cytokine IL-4.
kajian Penggunaan Ethnomedicinal, Aktiviti Farmakologi Dan Juzuk 
Fitokimia Bidara
Ziziphus mauritiana (keluarga: Rhamnaceae) adalah buah tahan kemarau 
yang lasak, tumbuh liar atau ditanam. Ia berguna sebagai makanan, 
pemakanan, nutrien, perubatan, bahan binaan dan bahan api. Z. mauritiana
 mempunyai ciri-ciri perubatan besar, disebabkan dari kumpulan metabolit
 sekunder pelbagai seperti alkaloid, flavonoid, terpenoid, saponin, 
pektin, asid triterpenoic dan lipid. Jujubosides (Saponin) diasingkan 
daripada Ziziphus dilaporkan mempunyai haemolytic (Berhubungan dengan, 
melibatkan atau menyebabkan hemolisis), melalikan (sedative), melegakan 
keresahan (anxiolytic) dan sifat menghalang kemanisan. Manakala, 
alkaloid cyclopeptide didapati memiliki sedatif, antimikrob, 
hipoglisemik, antiplasmodial, anti-berjangkit, antidiabetic, diuretik, 
analgesik, anticonvulsant dan aktiviti anti-radang. Di sebalik fakta 
bahawa Z. mauritiana mempunyai ciri-ciri perubatan, ia sama ada tidak 
dianggap sebagai tumbuhan ubatan yang penting maupun tidak digunakan 
dalam kegunaan perubatan terapeutik aliran utama. Perbincangan ini 
menyediakan maklumat kajian mengenai kegunaan ethanopharmacological, 
aktiviti farmakologi dan juzuk fitokimia Z. mauritiana, dengan tujuan 
menarik tumpuan saintifik keatas tumbuhan ini yang tidak digunakan 
sepenuhnya sebagai tumbuhan ubatan,
SARINGAN PHYTOKIMIA DARI  METABOLITIES MENENGAH KULIT BIDARA (ZIZIPHUS 
MAURITIANA LAM.)
PENGENALAN
Bidang perubatan adalah spektrum yang luas di mana perbezaan 
dibentangkan seperti jurusan allopathic, ayurveda, Unani dan lain-lain 
rawatan. Kini, hampir 80% kira-kira  penduduk mempercayai rawatan 
perubatan seperti Unani, Ayurveda atau ubat-ubatan tradisional lain, 
yang menyediakan rawatan daripada bahan-bahan tumbuhan semulajadi, yang 
tidak menunjuk apa-apa kesan sampingan keatas tubuh badan manusia [WHO; 
1993]. Dengan itu, adalah benar-benar tumbuh-tumbuhan mempunyai peranan 
penting keatas jangka hayat dan kesihatan manusia.
Metabolit primer dan sekunder menunjukkan peranan penting aktiviti 
metabolik tumbuhan yang mana ia menghasilkan pelbagai jenis tenaga dan 
produk berguna. Hasil produk tumbuhan digunakan oleh haiwan dan manusia 
sebagai sumber pemakanan. Perkembangan tumbuhan telah menjadi salah satu
 sumber termurah makann haiwan yang mempunyai protein mentah 14-25% 
[Abdu SB. et.al.; 2007, Simbaya J; 2002]. Dianggarkan akan terdapat 
kekurangan vitamin dan mineral dipadang-padang rumput haiwan ternakan 
[Keay RWJ; 1989]. Terdapat pelbagai jenis tumbuhan perubatan ditemui di 
seluruh dunia, tetapi kegunaannya masih tidak diketahui oleh semua 
orang. Tumbuhan mempunyai dua jenis metabolit, salah satu darinya adalah
 primer manakala satu lagi menengah. Metabolit primer secara langsung 
terlibat dalam aktiviti tumbuhan, manakala sekunder tidak terlibat.
Pokok bidara (Ziziphus) adalah diantara tumbuhan yang ditemui di seluruh
 dunia dan mempunyai aktiviti perubatan. Ziziphus mauritiana Lam. adalah
 diantara tumbuhan yang tumbuh di kawasan kering. Ia memiliki morfologi 
berubah yang berbeza dimana ia dibahagikan kepada spesies yang berbeza. 
Pada umumnya ia digunakan sebagai makanan haiwan ternakan seperti lembu,
 unta dan kambing untuk mendapat kuasa rintangan terhadap pelbagai jenis
 patogen [Morton J., 1987]. Ziziphus mauritiana Lam. dari keluarga 
Ziziphus dan kepada kerajaan; Magnoliophyta order; roasles, bahagian; 
Magnoliophyta, kelas; Magnoliopsida, keluarga; rhamnaceae, genus; 
Ziziphus, spesies; mauritiana. Ia adalah jenis pokok berkembang pesat 
yang hampir malar hijau, tetapi berdaun luruh semasa musim kering. 
Ketinggiannya boleh mencapai dari 30 cm diameter pada paras dada kepada 
12 meter [Singh JP 1973]. Daun mauritiana Lam. telah juga digunakan 
dalam rawatan penyakit hati, asma dan demam [Morton; 1987]. Pelbagai 
jenis kandungan berharga seperti karbohidrat, kanji, protein, gula, 
mucilages dan vitamin terdapat dengan banyaknya dalam spesis ziziphus 
[Clifford SC Kertas Pencirian; 2002]. Buahnya berguna untuk merawat 
kulit melecur, hyperdipsia, muntah, sembelit, perut kembung, dispepsia, 
loya, kusta, dahaga, keletihan, pruritis, luka dan ulser. Bijinya juga 
berguna untuk rawatan encephalopathy, ophtalmopathy, batuk, dan asma, 
melecur akibat api, cirit-birit, muntah-muntah, melegakan kelesuan am 
dan insomnia. Kulit pokok Ziziphus mauritiana Lam. berguna untuk 
disentri, cirit-birit, gingivitis, bisul dan ulser [LD Kapoor; 2005, 
Nadkarni KM; 2002, Khare CP; 2004, Bhattacharjee SK; 2004, Sheth A.; 
2005]. Kulit pokok Ziziphus mauritiana Lam. Turut memiliki bahan-bahan 
yang boleh digunakan dalam rawatan kanser. Kanser adalah masalah utama 
di seluruh dunia
KEPUTUSAN DAN PERBINCANGAN
Kulitnya pokok bidara telah dijadikan serbuk dan melalui tapisan sejuk 
menggunakan petroleum eter, kloroform, metanol, dan air suling selama 48
 jam. Keputusan pemeriksaan fitokimia dari ekstrak kulit Ziziphus 
mauritiana Lam. Terdapat dalam Jadual 1. Jenis metabolit sekunder 
seperti alkaloid, flavonoid, glikosida, fenol, lignins, saponin, sterol 
dan tannin telah dibentangkan. Kulit pokok Ziziphus mauritiana Lam. amat
 berkesan berbanding bahagian lain kerana kebanyakan bahagian metabolit 
sekunder hadir di dalamnya [Jadual 1]. Flavonoid mempunyai keupayaan 
tersedia ada untuk mengubah tindak balas badan kepada tindakan alahan, 
virus, dan karsinogen. Ia memperlihatkan aktiviti anti-alahan, 
anti-mikrob dan anti-kanser yang mana ia boleh digunakan untuk penyakit 
yang berbeza, yang biasanya ditemui dalam kulit. Tannins secara Am nya 
mempunyai aktiviti antimikrob dan antioksida [Rievere et. al, 2009]. 
Laporan semasa menunjukkan bahawa tannin mungkin mempunyai nilai potensi
 seperti agen sitotoksik dan antineoplastic [Aguinaldo et. al, 2005]. 
Saponin mempunyai ciri-ciri antikulat [Aboada dan Efuwape, 2001; Mohanta
 et. al, 2007]. Kandungan ini menunjukkan berbagai jenis aktiviti 
terhadap pelbagai jenis patogen yang berbeza. Maka oleh itu, ia boleh 
digunakan dalam rawatan penyakit.
Saponin digunakan dalam hiperkolesterolemia, hiperglisemia, antioksida, 
antikanser, anti-radang dan kehilangan berat badan dan sebagainya 
mengikut bidang perubatan. Ia adalah agen bioaktif antibakteria tumbuhan
 [Mandal et. al. 2005: Manjunatha, 2006]. Steroid tumbuhan mempunyai 
aktiviti cardiotonic, memiliki ciri-ciri membunuh serangga dan 
antimikrob. Pada kebiasaannya ia digunakan dalam ubat-ubatan herba dan 
produk kosmetik (Callow, 1936). Sebatian fenolik mempunyai nilai 
anti-oksidatif, antidiabetic, anticarcinogenic, antimutagenic dan 
anti-radang (Seni dan Hollman; 2005, Scalbert et al. 2005).
POTENSI ANTIKANSER AKUEUS ETANOL DARI EKSTRAK BIJI ZIZIPHUS MAURITIANA 
TERHADAP GARIS KANSER DAN KARSINOMA EHRLICH ASCITES
Ziziphus mauritiana (Lamk.) adalah pokok berbuah yang dikatakan 
(folkloric )mempunyai pelbagai implikasi terhadap banyak unsur dan 
penyakit. Dalam kajian ini, dicungkilkan potensi, antikanser dari 
ekstrak biji Ziziphus mauritiana In-vitro terhadap garisan sel yang 
berbeza (HL-60, Molt-4, HeLa, dan barisan sel normal HGF) dijalankan 
melalui cerakin MTT sebagaimana seperti dalam vivo terhadap Ehrich 
ascites carcinoma keatas tikus albino Swiss. Ekstrak tersebut dengan 
ketara didapati menghalang proliferasi sel HL-60. Ikatan dari sel 
HL-60Annexin dan PI yang dirawat menunjukkan kehadiran sel mati 
(apoptosis induction) kerana ekstrak secara dos bergantungan. Analisis 
kitaran sel mendedahkan peningkatan penting pada sub Go population pada 
kepekatan 20 μg / ml dan ke atas. Electrophoresis gel agarosa 
mengesahkan pemecahan DNA dalam sel-sel HL-60 selepas 3 jam pengeraman 
dengan ekstrak. Ekstrak ini juga menunjukkan potensi kuat antikanser  
In-vivo. Rawatan Ehrlich ascites carcinoma terhadap tikus albino Swiss 
dengan dos berbeza-beza (100-800 mg / kg b.wt.) dari ekstrak tumbuhan, 
dengan ketara mengurangkan jumlah tumor dan kiraan sel tumor yang 
berdaya maju dan memperbaiki kandungan hemoglobin, kiraan RBC, 
kebarangkalian jangka hayat, perencatan tumor , dan peratusan jangka 
hayat. Peningkatkan status antioksida pada haiwan dirawat dengan 
ekstrak, adalah bukti daripada penurunan tahap pengoksidaan lipid dan 
peningkatan tahap glutathione, catalase, dan superoxide dismutase
1.Introduksi
Sebatian yang diperolehi dari tumbuhan sentiasa menjadi sumber penting 
ubatan untuk pelbagai penyakit dan telah mendapat perhatian sewajarnya 
dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Ini kerana kepelbagaian ciri-ciri 
farmakologi termasuk kesan sitotoksik dan kanser chemopreventive. Dalam 
beberapa tahun yang lalu, agen chemopreventive dari semulajadi telah 
menjadi sasaran sebagai punca dari buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai
 kunci kepentingan utama disebabkan kandungan sebatian bioaktif yang 
tinggi. Kanser adalah punca kedua utama kematian di seluruh dunia. 
Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, lebih daripada 10 juta kes baru 
kanser didiagnosis setiap tahun, dan trend statistik menunjukkan bahawa 
jumlah ini akan berganda menjelang tahun 2020 ]. Kanser merupakan 
pertumbuhan tidak terkawal dengan penyebaran sel-sel tidak normal, yang 
dikait dengan dysregulation apoptosis, kematian sel diprogram. 
Kebanyakan ubat semasa antikanser diperolehi daripada sumber 
tumbuh-tumbuhan, yang bertindak melalui laluan yang berbeza dimana 
akhirnya terkumpul ke pengaktifan apoptosis dalam sel-sel kanser yang 
membawa kepada cytotoxicity sel.
SARINGAN  PRELIMINARY PHYTOKIMIA BUAH UBATAN DARI TUMBUHAN  ZIZIPHUS 
MAURITIANA LAM.
PENGENALAN
Tumbuhan adalah sebahagian daripada kehidupan. Tanpanya tiada kehidupan.
 Ramai orang percaya pada ubat-ubatan ayurveda atau Unani atau ubat 
tradisional lain, kerana ia tidak menunjuk sebarang kesan sampingan 
berbanding dengan ubat dari allopathic (ubatan moden). Apabila tumbuhan 
mempunyai ciri-ciri dan sifat antibiotik ia dipanggil tumbuhan 
perubatan. Kira-kira 80% daripada penduduk dunia menggunakan ubat-ubatan
 tradisional, yang kebanyakannya berdasarkan bahan tumbuhan [WHO; 1993].
 Bahan-bahan ini adalah primer dan metabolit sekunder
Ziziphus mauritiana Lam. juga dikenali sebagai pokok jujube [Morton; 
1987, Michel 2002]. Semua bahagian tumbuhan ini adalah sangat berkesan 
terhadap pelbagai jenis penyakit. Daunnya adalah berguna dalam rawatan 
cirit-birit, luka, abses, bengkak dan gonorrhoea [Michel; 2002]. Daun 
Mauritiana juga digunakan dalam rawatan penyakit hati, asma dan demam 
[Morton; 1987]. Karbohidrat, kanji, protein, gula, mucilages dan vitamin
 banyaknya ditemui dalam spesis ziziphus [Clifford SC Kertas-Pencirian; 
2002]. Ziziphus mauritiana Lam. buah-buahan yang boleh digunakan dalam 
rawatan hati [Dahiru, D. et.al. 2005
Waktu berbuah Ziziphus mauritiana Lam. adalah pada akhir bulan Februari 
hingga Mac, berwarna merah penuh berair seperti litchi. Buah ini telah 
digunakan sebagai Anodyne, sedatif, tonik antikanser, penyembuh luka 
mujarab. Ia juga telah digunakan terhadap asma [J. Morton; 1987, EWM 
Verheij dan M. Calabura; 1991]. Buahnya [A. R. Ndhala; 2006] Daunnya [D.
 Dahiru dan Obidoa O. 2007] dan Bijinya [A. Bhatia dan T. Mishra; 2009] 
pengekstrakan nya melihatkan aktiviti antioksida manakala kulitnya [E. 
Pisha et. al. 1995] melaporkan sebagai cytotoxicity terhadap garis sel 
kanser yang berbeza.
KEPUTUSAN DAN PERBINCANGAN
Buah tumbuhan yang masak matang dijadikan serbuk lalui melalui proses 
tapisan sejuk dengan petroleum eter, kloroform, metanol, etanol 95% dan 
air suling selama 48 jam. Keputusan pemeriksaan saringan fitokimia 
keatas ekstrak buah-buah Ziziphus mauritiana Lam. dibentangkan dalam 
Jadual 1. Jenis berbeza metabolit sekunder seperti glikosida flavonoid, 
fenol, lignin, saponins, sterol dan tanin hadir manakala alkaloid tidak 
hadir dalam Ziziphus mauritiana Lam. [Jadual 1]
  
Buah Bidara (ziziphus mauritiana lam).
Tannins mempunyai aktiviti antimikrob dan antioksidan am [Rievere et. 
al, 2009]. Laporan semasa menunjukkan bahawa tannin mungkin mempunyai 
nilai potensi seperti agen sitotoksik dan antineoplastic [Aguinaldo et. 
al, 2005]. Saponin mempunyai sifat antikulat [Aboada dan Efuwape, 2001; 
Mohanta et.al, 2007]. Kandungan ini menunjuk aktiviri jenis berlainan 
terhadap patogen yang berbeza. Oleh itu, ia boleh digunakan dalam 
rawatan penyakit.Saponin digunakan dalam hiperkolesterolemia, 
hiperglisemia, antioksidan, antikanser, anti-radang dan berat kehilangan
 dan sebagainya mengikut bidang perubatan. Ia adalah agen bioaktif 
antibakteria tumbuhan [Mandal et. al. 2005: Manjunatha, 2006].
KESIMPULAN
Menurut kajian penyelidikan keatas buah-buah Ziziphus mauritiana Lam. 
Boleh disimpulkan bahawa jenis metabolit sekunder yang hadir mempunyai 
fungsi berkesan keatas jenis penyakit yang berbeza. Ia menunjukkan 
fungsi yang sangat berkesan terhadap patogen. Oleh itu, buah bidara 
boleh digunakan dalam rawatan penyakit hati mengikut fungsinya dan juga 
boleh digunakan dalam rawatan kanser. Buah-buah bidara harus digunakan 
dalam penyediaan dadah perubatan rawatan jenis kanser yang berbeza, 
aktiviti antimikrob dan antikulat.
Copy the BEST Traders and Make Money : http://ow.ly/KNICZ
Copy the BEST Traders and Make Money : http://ow.ly/KNICZ

 
 
No comments:
Post a Comment