Monday, December 14, 2015

Mengenal Siput-siput yang boleh di makan...satu info

Well..Just love the Sea food..esp. SIPUT SEDUT  tu....

 

Jom layan jenis2 siput yg boleh dimakan....

 Yang ni namanya Siput mentarang
 Yang ni pula orang panggil Siput gayam klu ada nama lain saya x taula..
 Ni pula Lala.
 Ni namanya kepah bentuknya lebih kurang ngan lokan cuma kulit cengkerangnya licin jika dibandingkan ngan lokan cengkerangnya agak berbulu. rasanya menurut saya kurang sedap jika dibandingkan ngan Lala ataupun Retak seribu.
 Yang ni saya x biasa makan, namanya Siput batik ataupun Siput bintang kod...
 Ni pula Siput Gonggong.
 Siput ni pula saya x taulah sama ada btl2 boleh mkn ataupun tak sbb dia hidup di air tawar yaitu di sawah padi/bendang tp memang orang ada makan siput ni. namanya Siput gondang klu di indonesia di panggil Keong mas.
 Yang ni namanya Siput biji nangka. bentuknya seakan2 Siput retak seribu cuma bedanya cengkerangnya x ada corak retak dan berwarna agak kuning.
 Yang ni memang sedap, saya suka makan siput ni Namanya Siput retak seribu.

 Yang ni mesti ramai yg tau namanya Tiram (Oyster).
 Yang ni rasa dia memang best, namanya kupang ataupun di panggil Siput sudu.
 Yang ni saya x biasa makan. nak makan siput ni kena cungkil keluar/cucuk isi dia dgn jarum. namanya Siput duri klu ada nama lain saya x tau.
Yang ni saya biasa makan tp x minat sangat dgn rasanya. namanya Siput kemudi ataupun orang panggil Siput peha ayam. 
 Yang ni pula namanya Siput buluh
 Yang ni saya biasa makan dan cari sendiri binatang ni. namanya Siput pahat, siput pahat ni ada 2 jenis. satu jenis cengkerang dia berwarna kuning yg satu jenis lagi cengkerangnya berwarna hitam. Siput ni duduk dalam selut/lumpur. klu nak cari dia kena korek dalam lubang selut.

 Yang ni anak2 saya memang suka makan. namanya Siput sedut ataupun siput belitung. Saya x makan Siput ni sebab geli tengok dia menggeliut2 masa nak besiang dia. tapi anak2 saya kata sedap....
Kerang (Anadara)
KSiput ni hidup kat pokok2 bakau, bila air laut mula pasang siput ini akan memanjat pokok2 bakau masa tu orang kutip siput ni.
Image result for abalone in bahasa malaysia Abalone


 

1 comment:

panji semarang1 said...

Fuziah.. ada satu siput depa panggil unam tapi tak nampak kat sini. kulit dia mcm baldu sket. ka yang nama gonggong tu? pelik pula bunyinya