Ketua Penolong Pengarah Jabatan Pembangunan OKU, Suhaiza Ahmad berkata, program ini diharap dapat mengkomersialkan dan memperkenalkan produk OKU di peringkat lebih tinggi, selain membantu mereka memperoleh pendapatan lumayan.
Katanya, setiap negeri menghantar wakil pelatih dari pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) untuk mengadakan pameran di sini, sekali gus mengetengahkan produk yang dihasilkan oleh pelatih mereka.
“Pelbagai produk yang terdiri seperti kraftangan, makanan dan pakaian yang dihasil dan dibuat oleh golongan OKU dijual, sekali gus membantu mereka meluaskan pasaran dan menambah pendapatan,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini, hari ini.
Karnival Produk OKU yang diadakan selama dua hari bermula hari ini di Ruang Legar Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) itu bermula pada pukul 10 pagi hingga 6 petang.
Karnival ini turut mendapat kerjasama daripada agensi kerajaan seperti Majlis Reka Bentuk Malaysia, Kementerian Kesihatan, Kementerian Sumber Manusia, Kementerian Pendidikan, Jabatan Pendidikan Khas dan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain.
Antara program sampingan yang turut diadakan termasuklah persembahan badut dan silap mata, permainan interaktif dan kuiz, pameran agensi kerajaan dan swasta serta pertubuhan sukarela.
Selain mempromosikan produk OKU, menurut Suhaiza, karnival ini dapat memperkasakan diri pelatih dan memasarkan produk berkualiti seperti produk dari PDK Malindo, Sarawak yang pernah dibawa ke Paris untuk dijual di sana.
Tambahnya, sebuah program yang diberi nama Program Pemerkasaan Ekonomi (EEP) telah dilaksanakan untuk membantu golongan OKU di seluruh Malaysia.
“Sebanyak 87 PDK telah mengikuti EEP, melibatkan sebanyak 624 OKU yang menghasilkan pelbagai jenis produk untuk menjana pendapatan mereka.
“Kami akan mengembangkan lagi program EEP ini kepada 103 PDK lain dan menjangkakan pendaftaran baharu oleh 525 OKU di seluruh Malaysia,” katanya.