Wednesday, December 3, 2008

MOTIVASI PAGI - LAMAN NURANI

Khamis 4.11.2008

oleh: Ust Mohd Yusuf Zawawi
Tajuk : Berdoa bukan seranah


Sifat marah adalh sifat kemanusiaan yang semulajadi..
tapi kenalah marah bertempat..marah yang terkawal.. jangan ikut nafsu syaitan..

Lidah sgt kecil tapi akibatnya besar

Marah boleh menyebabkan tak boleh kawal cakap iaitu Kawal hati

1. Orang bodoh tak boleh kawal marahnya
2. Jangan marah tak bertempat

Nabi kata:..
Orang yang Kuat sebenarnya yang boleh kawal dirinya bila marah

Bila marah
Caraa fizikal keadaan macam ni :
mata merah
darah naik tinggi dan muka naik merah
muka naik kuning
muka naik pecat
Sebab santan pulut binasa
Sebab mulut badan binasa
Bila marah ubah kedudukan ..
dari duduk ke berdiri
Marah...
1. Jenis dayus macam himar
2. Marah kerana berani untuk mmpertahankan
Marah sehingga menyebbkan kekufuran
Kenapa marah
1. Rasaombong
2. Nak tunjuk hebat .. bergurau senda
3, jangan mengejek.. guna
4. Menghina
5. Mungkir janji
6. Tamak berebut harta
Akibat marah
1. Dendam kesumat ..melahirkan hasad dengki
2. Di bawa ke bawa memutuskan silaturahim ..keluarga .. kawan-kawan
3. Keturunan tak nak memaafkan..
sedangkan nabi mafkan umatnya
Petua untuk merawat marah yang
1.Alhiklma ...ingat kelebihan . Fikirkan nas-nas yang berkaitan dengan sabar
2 Betapa buruk rupa orang marah
Cara amali
1. Minta lindung dari syaitan
2. Doa menghindar marah...
3. Ambil wuduk dengan air sejuk .. kalau
4. Kalau marah guna perkataan berlawanan
5. Kalau marah guna perkataan positif..
Makalah hendaklah :Jaga kata ..Jaga hati
Wasaalam dari penceramah.
Respons sifu : Pun begitu..manusia biasa... tapi kalau saya sangat marah ... saya akan bpergi bawa diri ..keluar rumah.. dah tenang pasti balik
Setahu saya ni jenis yang susah nak marah .. sebab kalau saya tak puas hati dengan perkara saya akn luahkan terus kepada yang ada di sekeliling saya.. saya luahkan berulangkali pada rakan guru yang dapat respons nak mendengar.. thanks kpd mereka mejadi pendengar yang setia... dsn ksdgksls says cakap terus dengan org yg saya marah .. tapi cara berbincang.. ada pernah kalau marah surat.. saya tulis surat cinta dituju orang yg dimarah... itu cara zaya.. atau tulis..tulis.. dan keronyok masuk ke dalam tong sampah..
Of course ... jika dalam keadaan terkawal ... ambil air sembanhyan.. dan sebut banyak nama Allah... memang paling mujarab untuk atasi perasaan amarah ini.
Setuju...komen anda..
LAMAN NURANI
masa 6.00 pgi
Oleh Ustazah Salbiah Omar
Tajuk ada sifat cemburu
Tak masuk syurga jika tidak cemburu
tapi CEMBURU CELIK .. bukan Cemburu Buta
1. Perlu ada sifat untuk bersaing dengan kebaikan
Tak perlu cemburu sesama manusia
Yang paling cantik ialah Orang yang Bertaqwa..
Jangan berkira .. Yang suka meberi kebaikan mestilah pulangannya berganda-ganda
Semua orang ada kelebihan masing-masing.. jangan buat sama denagan orang lain.
2 + 2 = 4 , 2+ 1 +1 = 4 ; 3 + 1 =4......; 1+1+1+1 = 4
Kalau tiada rasa cemburu ... keluarga akan musnah... huru hara masyarakat
dlam adik beradik ...
Kita kena cemburu pada orang alim .. orang berilmu.. otrang cemerlang
Tak cemburu membuat kebaikan dan amal..
Beradap kasih mengikut adap Rasaulullah... lebih selamat
Imfak apa yang dimiliki yang disayangi untuk mambantu Rasulullah dalam
... peluang untuk masuk syurga..
Saidina Abu bakr bagi semua hartanya.. Mereka berlumba-lumba membuat kebaikan..
bersaskan ilmu... berasaskan iman..
Orang yan Berilmu yang boleh hidup harmoni..boleh hidup sejahtera di dinia dan akhirat.
Wassalam dari Ustazah Salbiah..
Komen saya : Memang kita perlu cemburu.. spt saya katakan dulu saya ingin berjaya, boleh ... Orang lain boleh buat .. saya juga boleh insyallah..
Memang .. sebabkan sifat cenburu uuntuk lebih cemerlang ... saya guna tiket SPM untuk Ke ITM kemudian ke UKM (Zoologi) dan ambil Diploma Pendidikan... jadilah saya guru .. Guru Biologi.. dah 24 tahun rupanya saya jadi sifu .. Syukur Alhamdulillah...
Sebab Cemburu positif inilah ... Hidup saya telah banyak berubah dari seorang Anak Miskin.. kini Jadi Guru yang Berjaya...
Oleh itu sentiasalah anda mempunyai perasaan cemburu yang positif bagi meningkatkan potensi diri..
" Saya boleh... Anda Pasti Lebih Boleh"..
.... Yg penting sanggup berjuang tanpa jemu dalam mendapatkan ilmu.
Prinsip hidup saya yang saya sentiasa pegang : Jangan lepas apa saje peluang yang datang... pengalaman yang macam-macam dalam pencarian ilmu ..
Berusaha..Berusaha...Berusaha dan bertawakkal.. The rest let Allah decides...Insyallah.
Salam dari sifu Bio.

No comments: