Thursday, December 11, 2008

LAMAN NURANI -12.12.08


Tajuk :HORMATI IBU BAPA
oleh Mahmud Mad - pendakwah

Bangun saje tidur.. percakapan

Adab kepada ibu bapa

Kelahiran melalui ibu bapa.. bukan dari tempat lain

Adab kepada ibu bapa adalah satu tanggungjawab

Adab anak kpd ibu bapa.. pantang orang melayu
  • Jangan cakap kasar
  • Jangan berjalan di hadapan
  • Jangan duduk di hadapan muka
  • Jangan membantah cakap ibu bapa

** Adab nak temuduga
  • Ketuk pintu
  • Beri salam
  • Tunggu dipersilakan duduk

Betapa kita menjaga .. supaya kita diterima kerja..


Jika ibu bapa tak melarang.. anak melawan..menengking
Anak hormat kawan dari ibu bapa
Ibu/bapa duduk disebelah anak/menantu
Anak-anak akan lari dari ibubapa

Cara bercakap
1. jangan sekali-kali kaya cis..ah... melukakan hati
2. jangan bercakap tinggi suara.. kata-kata kasar..pilih perkataan yg cukup baik

Cara berjalan
Rendahkan mertabat kita di hadapan ibu bapa..turunkan ego
...Ibu melahirkan tuan .. ibu bapa dijadikan pengasuh kepada anak-anak .. diberi upah

Anak yang solehah ..sentiasa berdoa untuk ibu bapa..sentisa jaga hati ibu bapa



Cerita pada Zaman Nabi Musa:

Perihal seorang kanak-kanak dikatakan bakal menjadi ahli syurga..
pergi melihat... apa kelebihannya.. ia memandikan binatang ( khinzir) yang asalnya ibu bapanya... Allah dah tukarnya kerana tak sembahyang... dia tetap memandikan walaupun ibu bapa telah jadi binatang..


Komen: Alhamdulillah .. mempunyai anak dan menantu yang baik.. pandai menjaga hati dan perasaan kami.. ibu / bapa.

Walaupun saya sendiri tidak merasai kehadiran ibu bapa dalam erti kata sebenarnya... bagi saya .. setiap perempuan lebih dewasa adalah ibu saya ... setiap lelaki dewasa adalah bapa.. saya.. saya cuba menghormati dan menjaga hati mereka seboleh mungkin...Moga hidup sendiri lebih diberkati... dan natijah itu yang saya rasakan kini...

2 comments:

raimie_azhar said...

puan....suka baca blog puan..byk nasihat..puan...saya raimie azhar..dr kuala lumpur..saya ada masalah, boleh puan share dan beri nasihat?

raimie_azhar said...

masalahnya..saya nak kahwin tapi bapa sebelah girlfriend mcm x bagi je..sedangkan kami serasi..macamana puan?..ibunya setuju cuma kekdang cakap x serupa bkin..kejap ok..kejap x..ntah la..