Thursday, November 27, 2008

PSIKOLOGI - KUANSELING -MENTOR MOTIVASI

28 November 2008

Psikologi -kaunseling ...

Psikologi merupakan minat saya sejak dibangku sekolah lagi ... seingat sejak sekolah rendah lagi.. pantang jumpa buku-buku berkaitan dengan psikologi saya akan beli ... yang mampu oleh saya.. jenis-jenis buku nipis yang paling saya minati bertajuk "PSYCHOLOGIST" ... sayangnya tak jumpa cari hingga sekarang... rasa amat terkilan... saya tak putus asa ... sekarang bila dah menjadi lebih dewasa ni saya masih terus berpaut hati kepada bidang tersebut .... bila dah ada kerjaya ... ruang masa kini mendengar ceramah-ceramah motivasi daripada beberapa pakar motivasi yang sering keudara di corong-corong radio dan TV... memang habit saya.. akan on tv seawal 5.00 pagi ( terutama TV3 salur favourite saya .. kalau boleh nak onkan 24 jam.. dan baiknya saya.. saya ni jenis setia ... dan radio.. IKIM ... dapat banyak ilmu.. sambil buat itu dan ini ...kedua-dua teman sejati saya ini mesti sama-sama menemani saya... of course dalam rumah sayalah...mungkin dah jadi trademark dengan famili saya ...hidup radio.. tanda dah bangunlah mama mereka ... untuk itu dan ini..

Impak dengan semua ini saya sendiri dalam tak sedar menjadi kaunselor untuk orang lain
...krn secara semuladi saya mudah nak berdamping dengan anak murid yang bermasaalah .. dan client saya ini mudah dilenturkan menjadi lebih positif... mungkin ada aura yang ada pada saya kut.... tulah kenyataan.. ramai anak murid saya yang bermasalah telah menjadi insan hebat ..
tak payahlah sebut nama mereka .. almaklum ya.. confidential ya..

Mentor Motivasi

Di antara favourite Mentor Motivasi saya ialah Mentor Jutawan Internet kita , Irfan Khairi ialah ... Dr Fadillah Kamsah !

..Mula-mula jumpa beliau dan mengenali beliau cara dekat ... sambil ambil makanan ketika jamuan semasa di Bengkel Pusat Sumber- Prgam Membaca diMaktab Perguruan di Bangi ... 1990an ...boleh tahan orangnya , handsome and cute .. spt yang selalu disebut semasa on air dlm tv..tapi sayangnya ... saya lebih tinggi dari beliau ( Jangan marah Dr...gurau aje ).. oh ini Dr Fadilah Kamsah yang hebat tu ...sejak tu saya terus menjadi peminat setia beliau...

..Dapat jumpa lagi ketika memberi ceramah di sekolah kami SMKJ3 Bandar Baru Bangi untuk pelajar.. siap bagi name card ... jumpa lagi semasa bengkel khusus untuk guru ... saya tak dapat lupakan bengkel ceramah live -nya sampai kini... bila beliau memperlihatkan watak persamaan melalui bulan ... hampir semua tepat... yang bestnya saya yang lahir di bulan Mac .. tepat sekelompok dengan beberapa guru lain (8 orang).. asalnya saya diminta oleh rakan saya untuk duduk depan ..saya degil tak nak.. rupanya nak bersekolompok dengan member lain yang lahir bulan MAC... macam nujum pak belalang ya... dan satu lagi tentang kelebihannya .. dapat menyenaraikan berdasarkan bulan ...watak yang ada kebanyakan menepati sifat saya sebagai mereka yang lahir bulan MAC.. sebab banyak yang baik-baik .. seronoknya dipuji begitu .. kebetulan ..
.. saya percaya Dr Fadhillah berani membuat pendedahan ni berdasarkan kajian yang beliau buat bertahun-tahun ... bukan ahli nujum lah tu..tapi secara profesional kan..

..dan ungkapan beliau yang favourite dalam ceramah beliau ..mungkin menjadi trademark buat beliau ...sampai saya selalu sebut bersama adalah... " jangan sampai kita terlepas pandang"..

Tidak ketinggalan juga kaset, VCD dan buku-buku beliau ada dalam koleksi saya. .. maklumlah peminat setia ..
Jika anda berminat sama untuk memiliki kaset,VCD dan buku Dr. Fadilah Kamsah ini


Klik di sini !

No comments: