Sunday, November 23, 2008

MENTOR BIOLOGY PBE 3H

Bila cerita pasal anak murid ni , terutama bidang amat saya minati , BIOLOGY saya amat teruja untuk membantu pelajar belajar khususnya yang ambil Biologi untuk belajar cara berkesan. Sepanjang pengalaman sebagai guru Bio ni selama 24 tahun .. (April 1984) sehingga kini (Disember 2008) ...Saya sentiasa berfikir bagaimana nak bantu pelajar belajar Bio ini secara santai dan menyeronokkan... tidak tension , berkerut-kerut spt nak jadi seorang pakar atau doktor.... Sesiapa saje layak untuk menimba ilmu Allah ini .... ilmu hidup namanya...kerana maksud 'BIOLOGY" iatu "Bios" tu sendiri maksud 'hidup/life ' dan "logos" maksudnya" bidang / study; jadi maksud Biology ringkasnya adalah bidang yang mengkaji Benda hidup'.. Englishnya .. Biology is the study of Life.. so to study Bio mesti dengan jiwa ... need to love the subjuct .


Fikir punya fikir .....Jadi saya mendapat ilham untuk memperkenalkan prinsip belajar efektif 3H saya ni ... maka tiap kali saya Hari pertama saya berjumpa dengan pelajar , saya akan memperkenalkan prinsip belajar cemerlang 3H ( PBE 3H) ini. .. dan harap bekas-bekas pelajar saya semua yang pernah belajar dengan saya.. tentu tidak lupa kepada Prinsip 3H ini.. sampai bila-bila .. boleh digunakan sepanjang hayat anda .. selagi anda bernama pelajar (PHD! )... boleh apply pada subjek lain juga ... boleh turun juga ke anak cucu .. jangan kedekut ilmu ..ok..

Alhamdulillah.. ramai pelajar Biologi saya ini dah ramai terbukti cemerlang .. di Malaysia dan seluruh dunia ...Tahniah kepada pelajar -pelajar SMK Sg Pelek Sepang (194-1986) , SMK Yu Hua Kajang ( 1986 - 1993) dan tentunya menjadi guru perintis untuk SMK Jalan 3 Bandar Baru Bangi sehingga kini (1994 - 2008) dan samapai pencen kut...

Bertujuan untuk berkongsi ilmu dan membantu pelajar-pelajar yang mengambil Bio sebagai opsyen . dan mendapat ilham dan petunjuk dari sifu saya Dr Irkhan Khairi yang terkenal sebagai Jutawan Internet .. maka saya tidak menoleh ke belakang lagi dan terus melangkah ke hadapan untuk menghasikan sebuah e-book yang bertajuk " MENTOR BIOLOGY PBE 3H"
( harap Dr Irfan tak kisah saya ambil perkataan MENTOR tu dari e-book beliau yang bertajuk MENTOR JUTAWAN . Saya amat tertarik dengan perkataan MENTOR ... lebih tepat bermaksud Guru Pembimbing dan Penasihat ..kan..

Untuk berkongsi pengalaman di sini terdapat beberapa gambar yang diambil ketika saya menyertai kedua-dua bengkel/ workshop Dr Irfan Khairi , yang telah diadakan di Hotel J.W Marriot baru-baru ini ( bukan apa ..Sebagai bukti saya hadir pada kedua-dua bengkel tersebut... )


Pada 22 Oktober2008 (Ahad) "Bengkel Jutawan Internet" lebih fokus berkaitan dengan cara bagaimana membina Laman Web untuk promosi produk ( e-book)...



















Pada 26 November 2008 : Bengkel / Workshop Terhangat DiPasaran bertajuk : " Cara mencipta Produk informasi (e-book) di Pasaran dalam masa 30 hari".


















So to start of what is BCE 3H ...

No comments: