Thursday, April 26, 2018

Terapi Alami untuk MATA

Terapi Alami untuk MATA
  • Melalui Pemakanan seharian kita




Petua merawat sakit mata secara turun-temurun- secara alami

Pertama :Susu Ibu

Jika ada ibu yang menyusu di rumah… Petua ini amat mujarab… Minta titiskan air susu dada ke dalam mata yang sakit sambal berselawat.. Insya-Allah saki mata akan hilang..

Kedua :Air Garam
Sediakan sebesen air bersih…kemudian masukan garam (satu sudu besar garam = besen kecil). Kacau garam tersebut hingga larut.. Kemudian rendam muka dengan mata terbuka dalam air garam dalam besen itu (pembaca perlu pejam dan celik dalam besen itu).. Anda akan merasa lega selepas itu..

Ketiga :Air sireh

Sediakan beberapa helai daun sireh (muda ) kemudian ramas-ramas atau pembaca juga boleh tumbuk pakai lesung dan seterusnya masukkan dalam air dan jeram atas dapur seketika..
Kemudian tapis air sireh dan sejukkan sebentar seterusnya rendamkan muka dengan mata pejam celik dalam air berkenaan…


Penawar dengan Bunga Telang





Penawar dengan Terung Pipit


Cara menyembuhkan mata minus dengan cepat dan alami

Jus wortel- lobak merah :


 . Jika anda suka, anda dapat menambahkan anggur merah ke dalam jus wortel tersebut dan sebaiknya jus tersebut anda minum minimal 2-3 kali dalam sehari. Jangan lupa untuk selalu rutin melakukan terapi ini agar diperoleh hasil yang optimal.

Melalui senaman mata: 


Mengatasi masaalah juling 


7 rahsia kesihatan mata



Info-Xtra: 
Mata Mampu Melindungi Diri Sendiri
Dalam keadaan normal, mata sebenarnya tidak memerlukan pemberian cairan antiseptik dari luar untuk menjaga kebersihannya, karena mata telah dilapisi oleh air mata yang mengandung albumin, globulin, lysozym, imunoglobulin IgA, IgG, dan IgE yang dapat berfungsi untuk :
1.     menghambat pertumbuhan mikroorganisme
2.     memberikan nutrisi yang cukup kepada kornea
3.     membasahi dan melindungi permukaan epitel konjungtiva dan korena dari benda-benda asing, misal debu dan partikel halus lainnya.
Disamping itu, mata juga memiliki kelopak mata yang dapat berkedip untuk melindungi mata dari paparan matahari, debu dan benda asing dari luar. 
Dengan adanya air mata dan kelopak mata, maka mata sudah memiliki mekanisme pertahanan yang cukup kuat terhadap debu, partikel-partikel halus ataupun dari mikroorganisme asing yang biasa ditemukan di lingkungan kerja dan kehidupan sehari-hari. 


Menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata
Menghilangkan mata merah


Daun Sengkong - ubi kayu

Daun Korojet

Katark- Katilod

Cara menghilangkangkan katarak

Bintittan
Mata merah dan gatal


Mengatasi Mata kuning- Tanda sakit di Hati



Madu Kelulut dan Kesihatan Mata


Penawar syifa - mengatasi masaalah  Rabun





No comments: