Sunday, September 11, 2016

11 sept 2016 -9 Zuljihhah -HARI ARAFAH hari ini


Hari Arafah


Hari Arafah
keadaan Arafah saat haji.
Nama resmi Bahasa Arab: يوم عرفة
Nama lain The Day of Repentance
Jenis Islam
Makna Tempat Muhammad menyampaikan pidato terakhirnya sebelum ia wafat.
Kegiatan salat, Puasa
Berakhir 9 Dzulhijjah
Tanggal 9 Dhu al-HijjahTemplat:Infobox holiday/wd
Frekuensi annual

Hari Arafah adalah hari ke-9 dalam bulan Dzulhijjah dan merupakan hari ke-2 dalam ritual ibadah haji.[1] Hari Arafah merupakan hari yang istimewa karena pada hari itu Allah SWT membanggakan hamba-Nya yang berkumpul di Arafah kepada para malaikat.[2] Arafah merupakan nama sebuah gunung, tempat di mana Muhammad SAW berpidato di depan kaumnya untuk yang terakhir kali.[1]

Penamaan Arafah

Dalam kamus terjemahan, kata arafah berarti "mengetahui".[1] Namun terdapat beberapa alasan di dalam penamaan Arafah terhadap gunung ini, seperti :
  1. Karena gunung ini merupakan tempat berkumpulnya para manusia yang ingin saling mengetahui satu sama lain (ta'aruf).[1]
  2. Karena gunung ini merupakan tempat di mana Adam dan Hawa bertemu setelah di turunkan di Bumi.[1]
  3. dan lain-lain.[1]

Keistimewaan


  1. Hari Arafah adalah hari disempurnakannya agama Islam dan nikmat.[3]
  2. Hari Arafah adalah hari ‘ied (perayaan) kaum muslimin.[3]
  3. Puasa pada hari Arafah akan mengampuni dosa dua tahun.[3]
  4. Hari Arafah adalah hari pengampunan dosa dan pembebasan dari siksa neraka.[3]
  •  Arafah adalah gambaran Padang Mashyar di bumi. 
  •  Ia terletak 21.9 km ketimur Makkah
  • Di antara Makkah dan Arafah terletak Mina dan Mudzlifah
  • Berwukuf di Arafah akan mengingat kembali peristiwa di mana Adam dan Hawa telah diturunkan ke bumi dari syurga atas sebab mengingkari perintah Allah dan terpedaya oleh tipu daya Iblis.
  •  Mereka telah dipisahkan di dunia ini dan mengambil masa 40 tahun untuk bertemu kembali! Di mana mereka bertemu?
  •  Tidak lain dari Padang Arafah iaitu di Jabar Rahmah. Di sinilah bertahun-tahun mereka memohon ampun daripada Allah. Akhirnya permohonan mereka diterima Allah. 
  • Maka, Padang Arafah ini menjadi tempat kita menyesali segala dosa yang pernah kita lakukan dan di situlah kita boleh memohon pengampunan daripada Allah mudah-mudahan  permintaan kita diterima. (Source: sini)
  • Selain itu, tentang peristiwa korban yang dilakukan Nabi Ibrahim As, keikhlasan serta ketaatan dalam melaksanakan perintah Allah. 
  • Pada malam ke-9 di bulan Dzulhijjah, Nabi Ibrahim bermimpi sama dengan hari sebelumnya(tanggal 8 Dzulhijjah) yaitu Nabi Ibrahim diperintahkan untuk mengorbankan putranya, 
  • Nabi Ismail yang waktu itu masih berumur 7 tahun(ada juga yang berpendapat 13 tahun). Pagi harinya, beliau tahu dengan yakin mimpinya itu berasal dari Allah SWT. 
  • Dari sinilah hari ke-9 Dzulhijjah disebut dengan hari ‘Arafah (artinya mengetahui maksudnya Nabi Ibrahim telah mengetahui bahwa mimpinya itu merupakan wahyu dari Allah), dan bertepatan pula waktu itu beliau sedang berada di tanah Arafah.
  •  Pada esok harinya tepatnya 10 Dzulhijjah (kita memperingatinya sebagai Idul Adha) beliau melaksanakan perintah Allah, namun dengan kuasa Allah Nabi Ismail digantikan dengan kibas dan Allah menerima korban Nabi Ibrahim. 
  • Salah satu yang menarik dari kisah ini, seperti yang tersimpan dalam Al-Quran Surah As-Shaffat ayat 37. “Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: “Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!” Ia menjawab: “Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar”.
  •  Inilah ketaatan seorang anak kecil kepada Allah dan orang tuanya, tidak ada rasa takut malah ada kesabaran dengan keikhlasan menyertainya. Subhanallah. (Source: sini)
Keutamaan puasa Arafah ini seperti diriwayatkan dari Abu Qatadah Rahimahullah. Rasulullah SAW bersabda: Puasa hari Arafah dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang, dan puasa Assyura (tanggal 10 Muharram) menghapuskan dosa setahun yang lepas. (HR. Muslim)


Kelebihan  Arafah
Apa  perlu buat di Arafah..

Wukuf di ARAFAH

No comments: